23948sdkhjf

Vogntog på 28 meter

Kommer 28 meter lange og 60 tons tunge vogntog til at præge vejtransporten i fremtiden?

Det tror Per Alkner fra det svenske importfirma Nokab på. Indtil nu har han seks lange sættevognstog i ordre til svenske kunder. Foruden trækker består vogntoget af to sættevogne med plads til to 40 fods containere.

Sættevognene er koblet sammen, således at den forreste er koblet direkte til trækkerens drejeskammel, mens den bageste er koblet til en drejeskammel, der er placeret på bagenden af den forreste sættevogn.

Produktet bliver fremstillet i Irland, efter den svenske importørs forskrifter.

Indtil nu er der ikke kommet nogen af de lange vogntog ud at køre på de svenske veje.

»Vi har søgt om dispensation til at køre med de lange vogntog på et udvalgt vejnet. Indtil dispensationen er klar, må vores kunder nøjes med at køre med en kortere sættevogn bagest, som har plads til en 20 fods container,« siger Per Alkner til Lastbil Magasinet.

Opfordring til EU

Per Alkners lange vogntog falder godt i tråd med en ny rapport fra Svenska Åkeriförbundet (svenskernes pendant til Dansk Transport og Logistik, red.)

I rapporten "Fokus på miljö og trafiksäkerhet för godstransporter på landsväg" foreslås det, at 25,25 m lange vogntog bør tillades i hele EU og ikke kun i Sverige og Finland - af hensyn til miljø og sikkerhed.

Ifølge rapporten slider køretøjer fra andre EU-lande 30 % mere på vejene og udleder 30 % flere emissioner end svenske køretøjer, udregnet pr. ton transporteret gods.

»Desuden øges trængslen på de europæiske veje, fordi der skal fem lastbiler med trailere til at transportere samme mængde gods, som tre lange køretøjer klarer i Sverige og Finland,« sagde viceordførende direktør i Svenska Åkeriförbundet, Sören Johansson på en konference i forbindelse med udstillingen Lastbil 2000 i Jönköping, hvor han præsenterede rapporten.

I rapporten opfordrer Svenska Åkeriförbundet også EU til at komme med initiativer, der tilskynder de øvrige EU-lande til at indføre renere dieselolie for at mindske udslippet af svovldioxid.

»Miljøarbejdet er blevet en naturlig del af stadig flere svenske vognmænds hverdag. Den svenske vognmandsbranche er kommet langt i både miljø- og sikkerhedsarbejdet. Nu må det være på tide at gå videre på europæisk niveau,« sagde Sören Johansson på konferencen i Jönköping.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078