23948sdkhjf

Skifter adresse og flag

I løbet af halvandet års tid flager K E Christesen, Padborg, ud til Luxembourg med 42 biler - og firmaet reducerer samtidig antallet af køretøjer til 64.

Frustrationerne breder sig mellem chaufførerne hos transportfirmaet K E Christesen, Padborg. 42 af virksomhedens biler er på vej til Luxembourg i løbet af det næste et til halvandet år. Samtidig reduceres antallet af biler fra cirka 80 til 64.

Vognmand Hans Christian Jensen, som kom ind i firmaet 1. oktober 1999, vil ikke kommentere på sagen. Da Lastbil Magasinet påpeger, at der sker en reduktion af bilantallet fra 80 til 64, og at det så må medføre, at der bliver overflødige chauffører, siger han: »Det er så din konklusion, og jeg vil i øvrigt gerne læse, hvad du skriver, inden det bliver offentliggjort.«

Hans Christian Jensen vedgår dog, at 42 lastbiler udflager, og at der bliver 22 tilbage på danske plader. Da antallet af danske chauffører i dag er cirka 40 - og de ikke er inviteret med til Luxembourg - viser regnestykket, at 18 af dem skal til at se sig om efter et andet arbejde inden for overskuelig tid, når K E Christesen slår sig ned i Hertugdømmet.

De danske chauffører er ikke tilbudt at følge med bilerne. Det vil også være irrelevant, da de på den måde kan vinke farvel til efterlønnen. Til gengæld er de tyske chauffører inviteret med. De skal ansættes på Luxembourg-overenskomst. Det vil sige, at det eneste, der er nævnt i aftalen, er, at de skal starte på begyndelseslønnen for chauffører i

"Lilleputlandet." Hvordan der skal aflønnes for blandt andet weekendkørsel og overtid er ikke nævnt med beløb.

Arbejde søges

Lastbil Magasinet har talt med flere af de danske chauffører, som står for at skulle finde nye rat for at betale familiens månedlige regninger i banken. De føler sig mildt sagt kasserede sammen med gårsdagens avis og fatter ikke helt linjen i forretningsgangen. Mange af dem har nemlig været ansat i en lang årerække og gjort op- og ikke mindst nedture med firmaet K E Christensen, når økonomien tidligere har skrantet alvorligt.

»Men det er uhyggeligt, at når du kommer hjem fra en tur, ved du ikke, om det var den sidste, og om din bil er den næste, som ryger ud af landet,« siger eksportchauffør Hans E. Jensen på vegne af en lang række af de chauffører, som Lastbil Magasinet har talt med.

Hans E. Jensen blev ansat i 1989 og har været hos K E Christesen lige siden, på nær 13 måneders afbræk, hvor han arbejdede på fabrik. Men andre af chaufførerne har været i firmaet i helt op til 18-20 år, og selv om de mener, at de med sindsro kan indrykke en annonce med ordlyden: »Arbejde søges af erfarne eksportchauffør med mange år på bagen,« så har de alligevel svært ved at klare presset og usikkerheden i dagligdagen.

»Vi har snakket om, at forholdene efterhånden er så elendige, at vi ikke kan anbefale unge at gå ind i erhvervet,« siger Hans E. Jensen. Han fortæller også, at ledelsen hos K E Christesen har overset én ting: »De har glemt, at en flok normalt ja-sigere kan sige nej og også, at vi kantænke selv,« mener Hans E. Jensen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062