23948sdkhjf

Der skal ryddes op

Dansk EU-politikervil sætte fokus på transportbranchen ved en EU-høring til efteråret.

»Vi er i en gråzone nu, men farven er ved at blive sort i vognmandsbranchen. Derfor skal der gøres noget,« siger medlem af EU-Parlamentets transportudvalg, Freddy Blak (S).

Den danske EU-politiker vil sætte fokus på transportbranchen ved en EU-høring til efteråret, og han mener, der er flere ting, som trænger til et eftersyn.

Freddy Blak finder, at det er i orden, hvis vognmænd flager ud - altså efter reglerne - og driver deres forretninger ifølge det nye lands love og regler: »Men der, hvor der er tale om fiktive selskaber, som ikke overholder chaufførernes overenskomster, der skal der gribes ind,« mener han.

Det eksempel kan være en dansk virksomhed, som udflager til Luxembourg og ansætter tyske chauffører uden at opfylde den lokale overenskomsts løn- og arbejdsvilkår.

Freddy Blak mener også, at der er brug for at tage fat på problemet med fiktive statsborgerskaber: »Det er set, at polske chauffører kører billigt på falsk tysk statsborgerskab inden for EU’s grænser, fordi de ellers skal have arbejds- og opholdstilladelse,« siger han.

Fælles problem

»På de danske p-pladser kan man ofte se polske biler, som holder i to til fem dage og længere, mens de venter på et læs. Det kan de kun gøre, fordi chaufførerne ikke får noget for deres arbejde, og de biler skal danske vognmænd konkurrere med. Men det her er jo ikke bare et dansk problem,« siger Freddy Blak. »I Østrig slås branchen med billige bulgarske vognmænd på piratkørsel, og i Spanien er det unfair konkurrence fra nordafrikanske lande, der er ved at ødelægge vognmandserhvervet.«

Freddy Blak rejste i august de mange problemstillinger for EU’s transportudvalg: »Men jeg forventer, at der først rigtig kommer fokus på sagen omkring november, når EU-høringen skal finde sted,« siger han.

Freddy Blak mener, der er flere løsningsmodeller til at stoppe konkurrenceforvridningen inden for EU’s grænser.

»Det kan være en skatte- og afgiftsharmonisering mellem EU-landene, men det er som bekendt ikke omfattet af reglerne endnu. Jeg vil også gøre, hvad jeg kan for at de enkelte lande overholder de direktiver og cirkulærer, der allerede er på området. Det er blandt andet på sikkerheds- og sunhedsområdet for de ansatte og med hensyn til køre-hviletid.« siger den danske politiker.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064