23948sdkhjf

Kendt vognmand: Find et job, hvor der er styr på lønnen

Vognmændene efterlyser chauffører, og 24. februar skal der være en høring på Christiansborg om chaufførmanglen. I den seneste tid har det her på siden ikke skortet på indlæg med en udpræget kritik af de forhold, som lastbilchauffører bydes i dag, hvad enten det hedder arbejdsforhold, arbejdstimer, lønniveau, bødeniveau, p-pladser og sanitære forhold.

Særligt lønnen og bødeniveauet i transportbranchen er to aspekter, der bliver nævnt igen og igen, når snakken falder på forholdene for chauffører i dag.

Nu blander Poul Jørgensen fra HV-transport i Herning sig i den debat. Poul Jørgensen har i mange år været frontløber i det organisatoriske arbejde i vognmandsbranchen og er samtidig kendt for at gå forrest i arbejdet med at tilbyde lærepladser i sit eget firma.

Poul Jørgensen forstår ikke, at nogen chauffører overhovedet vil køre for et firma, der ikke følger overenskomsten.

- Så vidt jeg ved, tjener de fleste chauffører minimum 400.000 - uden at ligge ude. Lige nu er der vist mangel på chauffører ved vognmænd, der betaler overenskomst, så jeg forstår ikke, at så mange chauffører kører under overenskomsten eller kører national kørsel på eksportoverenskomst, siger han.


- Jeg mener, vi skal passe på, at vi ikke hele tiden taler branchen ned. Men find et job, hvor der er styr på lønnen, lyder det bestemt fra Poul Jørgensen.

Debatten om bødeniveauet giver den erfarne vognmand heller ikke helt så meget for.

- Der bliver skrevet meget om bøder, men spørg chaufførerne ved de ordentlige vognmænd, hvornår de sidst har fået en bøde, lyder opfordringen fra Poul Jørgensen.

Dog er der en gruppe af chauffører, som vognmanden mener, har været urimeligt udsat, når det kommer til bøder.

- Dyretransportører har været urimeligt behandlet, siger han med henvisning til sagerne om transportegnethed.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078