23948sdkhjf

Volvos elektriske amerikaner udviklet på rekordtid

Volvo-gruppens globale platform har gjort, at man på rekordtid har kunnet udvikle en ny elektrisk trækker, der allerede i år forventes at gå i produktion i Nordamerika

Volvo Trucks gav for nylig et første indblik i prototypen på en ny batteri-elektrisk lastbil til det amerikanske marked. Volvos amerikanske el-lastbil har integreret en stor den af elektriske teknologi, som allerede er udviklet til det europæiske marked, hvor Volvo har påbegyndt salget af elektriske lastbiler til bydistribution og renovation – samt for nylig lanceret konceptmodeller til regional transport og anlægskørsel.

Der er dog også forskelle, og Volvo Trucks North America viste den amerikanske version til det tunge nordamerikanske Class 8-marked frem ved et arrangement Fontana, Californien.

Udviklingen af den tunge el-lastbil er sket under overskriften Volvo LIGHTS-projektet. LIGHTS er en fiffig forkortelse for Low Impact Green Heavy Transport Solution.

Volvo LIGHTS-projektet blev offentliggjort i slutningen af 2018 og involverer 15 offentlige og private firmaer og organisationer, der sammen med Volvo har arbejdet på at udvikle en elektrisk løsning, der skal være både miljømæssigt og økonomisk bæredygtig.

Bygger på klassisk VNR

Volvos amerikanske VNR-serie udgør fundamentet for den elektriske lastbil, som nu skal sendes i test hos to af staten Californiens største transportfirmaer, Dependable Supply Chain Services og NFI. Her skal et antal elektriske Volvo VNR-trækkere indgå i den daglige flådedrift – under tæt overvågning af Volvo Trucks for at evaluere køretøjernes ydeevne, ladecyklus, lasteevne, oppetid, rækkevidde og andre parametre, der skal optimeres i løbet af de kommende måneders udviklingsarbejde, inden lastbilen er klar til reel produktion.

Volvo VNR Electric er målrettet lokal og regional kørsel, så som tung bydistribution, containerkørsel og andre opgaver, hvor den elektriske model vil være velegnet. Udviklingsfasen har været usædvanligt kort, eftersom Volvo Trucks North America har kunnet trække på eksisterende teknologi inden for Volvo-gruppen og relativt nemt har været i stand til at integrere store dele af den elektriske drivline fra Volvos europæiske modeller i den eksisterende VNR-serie. Leveringen af de første prototyper til hverdagstest er således også sket tidligere, end det oprindeligt var skrevet ind i tidsplanen.

To motorer, seks batterier

Volvo VNR Electric deler meget af grundkonstruktionen, førerhuset og drivline med den konventionelle VNR-serie. Den største forandring er de to elektriske motorer, som spiller sammen med en to-trins automatisk gearkasse. De nye komponenter er samlet i chassisrammen lige bag førerhuset og forbundet med den drivende bagaksel. Den elektriske drivline kan levere en maksimal effekt på 400 kW (536 hk). Motorerne hjælper også med til at regenere energi til batterierne, når der bremses.

Lastbilens traditionelle amerikaner-snude gemmer bl.a. på en kølemaskine til at holde systemets dele i den rette temperatur, og det er også i næsen, at ladeelektronikken befinder sig. ”Ladestikket” er placeret på chaufførens side lige under indstigningen.

Fire batteripakker er monteret på hver side af chassisrammen, og der er plads til to mere – hvis der er behov for det – bag førerhuset. En Volvo VNR Electric-trækker med de maksimale seks pakker vil kunne have en samlet batterikapacitet på op til 300 kWh. Og hvad svarer det til så til i rækkevidde? Det har Volvo ikke meldt klart ud endnu, men den forventede arbejdsradius i Volvo LIGHTS-programmet er mellem 75 og 175 miles (120-280 km).

Som del af LIGHTS-samarbejdet vil Volvo også teste forskellige typer af batterigenerationer, og erfaringer fra hverdagens flådetest vil blive brugt til at lægge sig fast på den endelige batteri-strategi – og også kunne bruges andre steder i Volvo-gruppen.

Ton vigtigere end km

Om elektriske lastbiler falder snakken tit på rækkevidde og lasteevne. Og af de to ting er det sidstnævnte absolut det vigtigste. Det fremgik af en snak med flere repræsentanter fra transportfirmaer ved præsentationen af Volvo VNR Electric. Fx fortalte en leder fra et af Californiens største, at 93 procent af firmaets lastbiler kørte mindre end 160 km om dagen.

Deres bekymring gik derfor mere på nyttelasten, hvor VNR Electric har en væsentlig ulempe i forhold til den traditionelle diesel-udgave. For mens en typisk Volvo VNR-trækker vejer 7,3 ton, så vejer den elektriske udgave mere end 11 ton. Det betyder, at den elektriske VNR i en typisk vogntogskombination kan have lidt over 19 tons gods ombord – hvilket er et tab i nyttelasten på 3 ton i forhold til diesel-lastbilen, og det endda på trods af, at elektriske lastbiler får lov at have et ekstra tons vogntogsvægt ud over det normalt tilladte.

Det betyder med andre ord, at der skal syv elektriske lastbiler til at udføre det samme arbejde, som seks dieseldrevne lastbiler kan klare. I hvert fald når man kører med tungt gods som drikkevarer og lignende. Hvis man i stedet kører med chips, er det en anden sag.

Disse beregninger baserer sig på den nuværende udvikling i batteri-teknologi – fordi det er batterierne, der tynger de elektriske lastbiler. Men hvis de seks batteripakker kan blive til fire og stadig yde det samme, så er man nået langt rent vægtmæssigt. Derfor hænger de elektriske batteri-lastbilers fremtid i høj grad på en forventet udvikling i batteriers vægt og ydeevne i de kommende år.

Et andet – og ikke helt ligegyldigt element – er selvfølgelig prisen. Her har vi heller ikke hørt noget konkret om Volvo VNR Electric, og den er givetvis også afhængig af en række forskellige tilskudsordninger.

Netværket på plads

Volvo og VNR Electric er langt fra ene om at udvikle elektriske trækkere. Stort set alle globale lastbilfamilier arbejder med tilsvarende projekter. Unikt for Volvos nordamerikanske LIGHTS-projekt er dog, hvor hurtigt udviklingen er gået fra tegnebræt til en lastbil, der er meget tæt på at være produktionsklar.

En af partnerne i samarbejdet, TEC Equipment, står klar med et fuldt etableret salgs- og servicenetværk og er i gang med at sammensætte en efteruddannelse til at sikre fuldt trænede og kvalificerede lastbilmekanikere på værkstederne til at tage sig af elektriske lastbiler på lige fod med konventionelle drivliner. TEC Equipment vil også leje 15 VNR Electric-modeller og tilbyde dem til kunder for at prøve dem af i daglig drift og dermed få afmystificeret elektrificeringen og få sat skub i udrulningen af elektriske lastbiler til en bredere kreds i transportbranchen.

Volvo forventer at kunne sende Volvo VNR Electric i serieproduktion til det nordamerikanske marked i slutningen af 2020.

 

Original tekst: Jason Cannon

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.24