23948sdkhjf

Stor forskel i blinde vinkler

Et forbedret direkte udsyn for lastbilchauffører kan være livreddende for fodgængere og cyklister. Derfor opfordrer den europæiske organisation for bæredygtig transport T&E EU-Kommissionen til at indføre bestemte standarder for udsynet på lastbiler tidligere end 2028, som det ellers er målsætningen.

T & E henviser til en undersøgelse fra det britiske University of Loughborough, hvor lastbiler af forskellige kategorier og mærker er undersøgt, og analysen viser, at omfanget af den blinde vinkel på de forskellige modeller varierer særdeles meget – med ”døde zoner” på helt op til 1,9 meter, skriver eurotransport.de

Ifølge T&E kunne skrappere krav til lastbilers blinde vinkler redde hundredevis af liv om året - det fremgår dog ikke nærmere, hvordan det regnestykke er blevet til.

Ifølge undersøgelsen klarer nogle af modellerne med lav indstigningshøjde sig bedst i testen – bl.a. fremhæves Mercedes-Benz Econic og Scania P-serien, mens en større model som MAN TGS ifølge eurotransport.de får mere kritisk omtale med blinde vinkler på samlet set 2,72 meter.

Generelt er der store forskelle på de blinde vinkler på de forskellige modeller i langturs- og anlægssegmentet. Især højden på førersædet er en af de vigtigste faktorer for udsigten, fremhæver rapporten.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.189