23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Udfordringer med aflæsning af nye tachografer, G2V2

Datafiler fra tachograferne er i stykker og kan ikke bruges. Det kan koste dyrt for virksomheder med nye tachografer i tunge køretøjer.

Udløber
1. september 2024

Problemer med aflæsning af nye G2V2 tachografer

Siden 21. august 2023 er den nye G2G2 tachograf blevet isat i alle nyregistrerede tunge køretøjer.
De nye tachografer er blandt andet opdateret med automatisk registrering af landegrænser, samt Bluetooth som myndighederne kan bruge til kontrol, uden fysisk at udlæse data fra tachografen.

Som med så meget andet, har der været en del opstartsvanskeligheder med de nye tachografer.
Det største problem ligger i, at de fleste nye tachografer ret hurtigt får ødelagt deres tekniske data i de downloadede køretøjsfiler. Data fra tachografen kan herefter ikke valideres og det gemte (tekniske) data er ugyldig og ødelægger hele pålideligheden til, at datafilen er ægte og u-manipuleret. 
Myndighederne vil IKKE acceptere disse filer indeholdende ødelagt teknisk data!

Tachografservice har bedt Færdselsstyrelsen om at kigge på en tachograf-datafil med fejl på teknisk data og de har svaret, at deres system IKKE vil acceptere disse filer. 
I tilfælde af indkaldelse af data til kontrol ved Færdselsstyrelsen, vil de bede virksomheden om at lave en ny aflæsning.

I branchen er der mange gisninger omkring mulige årsager til dette problem og én af de foreslåede årsager ligger i selve åbningen af tachografen. 
Under normale omstændigheder vil et værksted sætte deres værkstedskort ind i en ny tachograf for at åbne denne (og indtaste reg. nr.). Dette skulle være måden hvorpå tachograferne er programmeret til at blive startet op. 
Dog bliver flere køretøjer i dag afleveret til kunden, hvor fabrikken har åbnet for tachografen og virksomheden selv skal registrere reg. nr., når de logger ind med deres virksomhedskort.

VDO mener at reg. nr. skal tastes ind i tachografen via et værkstedskort, for at denne fejl på teknisk data ikke opstår.
Det har Tachografservice ikke for nuværende kunne få bekræftet.

En anden udfordring ved, at virksomheden selv skal taste reg. nr. ind i tachografen på deres nye køretøj er, at man får én chance. Hvis reg. nr. tastes forkert, skal tachografen have nyt 2 års eftersyn, for at rette op på dette. 
Et 2 års eftersyn koster i omegn af 2000 kr.  
Det samme koster en bøde ved Færdselsstyrelsen for forkert indtastet reg. nr.

Den tekniske data, som er hele miseren i denne problemstilling, indeholder oplysninger omkring tachografen, såsom mærke, årgang, softwareversion og kalibreringsdato.
Det er umiddelbart informationer som Politiet og Færdselsstyrelsen godt kan undvære i deres kontroller.

Men kan man downloade køretøjsfiler uden teknisk data?

Ja - det kan man faktisk godt.

Der findes meget få downloadløsninger, som med et flueben sat korrekt, kan undlade at downloade teknisk data.
Tachografservice opererer på daglig basis med +10 forskellige automatiske downloadløsninger, som pt. ikke kan fungere med de nye tachografer, hvis de ikke er blevet åbnet korrekt og teknisk data er ødelagt.
Alene af dén grund, er løsningen nok ikke, at fjerne teknisk data fra filerne.

En typisk fejl på teknisk data er 'Stored User Data Integrity error' - Integritetsfejl på gemt brugerdata. 
Det er et sikkerhedsbrud i tachografen, som fortæller, at data ikke længere kan sikkerheds-garanteres. 
Med ældre tachografer, samt G2V1 tachografer, har anbefalingen fra producenterne altid været at udskifte tachografen, hvis fejlkoden bliver ved med at vise sig i displayet.

Med G2V2 tachografer melder producenterne følgende ud -
Stoneridge: Fejlen bliver rettet ved næste toårs eftersyn.
VDO: En software-opdatering vil på et senere tidspunkt rette denne fejl.  
Producenterne vil ikke udskifte tachografer med ødelagt teknisk data, på garantien.

Og i mellemtiden kan virksomheder med disse tachografer med problemer, ikke bruge deres foretrukne automatiske eller manuelle download løsning, men kun udlæse data uden teknisk data.

Tachografservice følger udviklingen og vil fortsat forsøge at finde holdbare løsninger for branchen.
Vi håber på, at der snart findes en løsning, således at de nye G2V2 tachografer kan aflæses automatisk med komplette, gyldige filer.

Tachografservice A/S
Rugårdsvej 321
5210 Odense NV
Odense Kommune
Danmark
CVR nummer: DK29792062
P nummer: 1012595111

Kontaktperson

TK
Tachografservice Kundeservice
info@tachografservice.dk

Send til en kollega

0.032