23948sdkhjf

Scania: Vi ser en ny bølge

Scania markerede på Transport 2023 i Herning salget af de første fire tunge el-trækkere til en dansk kunde – nemlig 4 stk. 45R, som leveres i løbet af i år – men havde også et rigt opbud af flotte, konventionelle diesel-lastbiler, som stadig langt fra er gået af mode blandt kunderne.

- Forbrændingsmotorerne skal vi bruge stadigvæk. Om ikke andet til at køre på biobrændstoffer i fremtiden. Vi vurderer, at i 2030 er halvdelen af de lastbiler, vi sælger, på el. Men hvad med den anden halvdel? Den er vi nødt til at have øje på stadig, siger Anton Freiesleben, salgsdirektør i Scania Danmark.

De fire elektriske pionerer for Scania er 4x2, som indtil videre er den eneste valgmulighed som trækker på de tunge el-serier. Som chassisbil kan man få 4x2 og 6x2, og den 3-akslede trækker forventes at blive tilgængelig et halvt år senere end de først lancerede, tunge el-serier.

Dermed går vi også så småt ind i en ny fase af elektrificeringen af transportbranchen, hvor det ikke længere kun er city-distribution og renovation, der er de reelt mulige transportopgaver – men et langt bredere spænd af kørsel.

- Offentlige institutioner, byggebranchen og fødevarer. Det har været de tre områder, hvor vi til at starte med har set forsøg med el-lastbiler. Nu begynder der også at komme nogle vognmænd ind til os, som kører for store koncerner. Mange af disse store kunder vil gerne snart se noget el, og det skubber på hele branchen. Det er en ny bølge, vi begynder at se nu, siger Anton Freiesleben.

Til de helt tunge transporter med 56 tons totalvægt kommer el-lastbilerne stadig til kort. I hvert fald for øjeblikket – men udviklingen går hurtigt, påpeger Scania.

-Vi har lavet simuleringer af forskellige ruter og lastbiltyper for at se, hvad der umiddelbart kan omstilles til el, og hvad det i givet fald vil kræve. Overraskende meget kan omstilles med forholdsvis små tilpasninger, siger Anton Freiesleben.

-Selv tung gyllekørsel med 56 ton kan omstilles. Det kræver dog lidt større modifikationer så som 2 timers daglig ladetid og en mere beskeden batterilevetid på 6 år pga. det hårde pres på batteriet med fx 6 af- og pålæsninger hver dag. Det er selvfølgelig også en udfordring i den sammenhæng, at en chauffør måske skal have 25-30% mere i løn pga. de to timers daglig ladetid, konstaterer Anton Freiesleben.

-Alt kan lade sig gøre på el. Men der er stadig noget, der er besværligt på det stadie, vi er på nu. Vi er også kommet lidt sent i gang med omstillingen herhjemme, men jeg tror til gengæld, det kommer til at gå hurtigt. Transportkøberne kræver det, siger Anton Freiesleben.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078