Vognmandsorganisation: Regeringen må ind i kampen for større lastbiler
Transportminister Thomas Danielsen (V) bør gå aktivt ind i kampen for at få tilladt større lastbiler på vejene i EU. Det mener ITD.
At flytte større mængder gods per udledt CO2 er simpelthen en af de lavest hængende frugter i den grønne omstilling af den tunge vejgodstransport. Modstand beror på misforståelser og spin, lyder det fra vognmandsorganisationen.
I juli måned fremlagde Europa-Kommissionen sit forslag til en grøn transportpakke, der blandt andet indeholder udspillet til nye vægt- og dimensionsregler. Omdrejningspunktet i udspillet er, at Kommissionen vil overlade det til medlemslandene selv, så det bliver den laveste fællesnævner, der bliver gennemgående.
- Det er overraskende uambitiøst af Europa-Kommissionen. På den måde bliver det Tysklands 40 tons vægtgrænse, der vil sætte niveauet på de lange transitture, mens vi så kan køre frem og tilbage i Danmark og Sverige med 60 tons. Og det er ærgerligt, fordi potentialet alt andet lige er størst på de lange distancer, forklarer adm. direktør Stefan K. Schou fra ITD.
- Derfor opfordrer ITD transportminister Thomas Danielsen (V) til, at Danmark går forrest i kampen om at få presset EU til at være mere ambitiøse på de store lastbiler. Selvom EU har indledt vedtagelsesprocessen, så er det stadig kun et udkast, der er sendt i høring. Det er til gengæld nu, at regeringen må i arbejdstøjet og presse på fra dansk side om at få et mere ambitiøst sæt af regler på området.
- Den danske regering bør gå proaktivt ind i denne sag og lobbye for, at de nye vægt- og dimensionsregler ikke bliver en fuser, der hverken gavner branchen eller klimaet. Det kan ministeren f.eks. gøre ved at samle de ligesindede lande i en fælles alliance for og lægge et større pres på EU, siger Stefan K. Schou.