Rekorden slået: Bakkede 124 kilometer i en lastbil
Mercedes-Benz Trucks har sat en ny Guinness World Records-verdensrekord med sin batterielektriske langturslastbil eActros 600 med sættevogn.
Med 124,7 kilometer kørt baglæns har den tyske fabrik og chaufføren Marco Hellgrewe slået den hidtidige verdensrekord i uafbrudt lastbilkørsel baglæns fra 2020, som lå på omkring 89 kilometer og blev sat i USA med en diesellastbil.
Rekordkørslen baglæns fandt sted på racerbanen Motorsport Arena Oschersleben i Sachsen-Anhalt fra morgenstunden onsdag 4. juni, og det varede 6 timer og 22 minutter ved en gennemsnitshastighed på omkring 20 kilometer i timen.
Banen har 14 snævre sving og er egentlig designet til personbiler – men der var alligevel færre uforudsigelige risici for stop og dermed afbrydelse end ved kørsel på offentlige veje.
Med det specielle stunt ud i baglænskørsler ønsker Mercedes-Benz Trucks at skabe opmærksomhed om flere relevante emner for transporten og samfundet: nemlig elektrificering, trafiksikkerhed og lastbilchaufførers image.
Stolt over at tage rekorden
Chaufføren Marco Hellgrewe (50) stammer fra Berlin-området, er officer i den tyske Bundeswehr og lastbilentusiast. Han tog selv initiativet til det fuldelektriske rekordforsøg og bakkede altså selv rekorddistancen med eActros 600. Han har tidligere sat verdensrekorden i 2008, men den blev siden overgået.
- Jeg er utrolig stolt over, at jeg sammen med Mercedes-Benz Trucks har bragt rekorden tilbage til Tyskland – og for første gang på verdensplan fuldelektrisk. Dermed har vi sendt et stærkt signal for fremtiden for alternative drivliner, siger Marco Hellgrewe, efter at rekorden kom i hus.
- Jeg er overbevist om, at vi også har skabt stor opmærksomhed for emnerne trafiksikkerhed og chaufførimage, som ligger mig særligt på sinde som eksaminator for typisk unge lastbilelever. Mange mennesker fra forskellige samfundslag, herunder adskillige lastbilchauffører og elever, har henvendt sig til mig om projektet og givet meget positiv feedback.
Bakkede videre efter rekorden
Rekordturen bød på i alt 476 sving undervejs, hvor chaufføren undervejs kunne orientere sig i Mercedes' digitale sidespejle, MirrorCam 2.
Som om verdensrekorden ikke var nok, så kørte Marco Hellgrewe onsdag aften yderligere cirka 30 kilometer baglæns på offentlige veje med sin eActros 600 - under politieskorte. Målstregen er Daimler Trucks Global Parts Center i Halberstadt, også beliggende i Sachsen-Anhalt.
Det spritnye reservedelscenter åbner officielt 10. juli og vil fra i år gradvist overtage den globale reservedeleforsyning for Mercedes-Benz Trucks.
'Stærk signalværdi'
- Vi ønsker Marco Hellgrewe hjertelig tillykke med den vellykkede verdensrekordkørsel og takker ham for hans enestående kørepræstation. Vi glæder os især over, at han har sat den nye rekord rent batterielektrisk med vores Mercedes-Benz eActros 600. Marco Hellgrewes ekstraordinære tur i transformationens tjeneste mod alternative drivliner vil helt sikkert få en vis signalværdi for branchen og samfundet, siger Rainer Müller-Finkeldei, leder af produktudvikling hos Mercedes-Benz Trucks.
- At køre baglæns er en central del af hverdagen for lastbilchauffører, og Marco Hellgrewe har vist hele verden mere end tydeligt, hvor meget koncentration og kunnen der kræves til det. Chauffører yder hver dag en stor indsats for samfundet, og det skal også anerkendes – især i lyset af den stigende chaufførmangel, siger Rainer Müller-Finkeldei.
Kørte i Årets Lastbil
Mercedes-Benz Trucks begyndte produktionen af eActros 600 i slutningen af november sidste år på fabrikken i Wörth.
Ellastbilen er desuden kåret som „International Truck of the Year 2025“. Denne udmærkelse er branchens vigtigste pris og uddeles årligt af organisationen International Truck of the Year (IToY), bestående af 24 fagjournalister fra Europa specialiseret i erhvervskøretøjer.
Den høje batterikapacitet på over 600 kilowattimer – deraf typebetegnelsen 600 – samt en ny, særligt effektiv elektrisk drivaksel udviklet internt, muliggør en rækkevidde for eActros 600 på 500 kilometer. eActros 600 er udstyret med tre batteripakker med hver 207 kWh[2]. Disse giver en samlet installeret kapacitet på 621 kWh.