23948sdkhjf

Iveco lancerer ny trækker med forlænget førerhus

Iveco S-eWay Artic er den nyeste udvikling på fabrikkens elektriske produktprogram, der nu også rummer en aero-front og en stærk rækkevidde

Midt i al festivitassen og store armbevægelser ved Ivecos 50-års fejring i Torino midt i juni stod der en halvstor nyhed og gemte sig i hjørnet.

Iveco S-eWay Artic (altså en trækker-udgave) hedder den nye skabning, som er den nyeste udvikling af Ivecos elektriske produktserie, som nu får et stort skub fremad i rækkevidde og anvendelighed.

Med en rækkevidde på op til 600 km forøger Iveco kilometer-tallet pr. opladning drastisk. Hidtil har fabrikken talt om 400 km på S-eWay-serien, men finpudset teknologi og nye batteripakker løfter altså det elektriske flagskib op på niveau med de førende fabrikker i Europa, hvad elektrisk rækkevidde angår.

Tre store batterier

I hjertet af den nye Iveco S-eWay sidder - eller ligger - tre tværgående LFP-batteripakker med en samlet kapacitet på 603 kWh. Heraf er hele 97% af batterikapaciteten tilgængelig.

Iveco S-eWay har hidtil været udstyret med op til ni batteripakker med en større bruttokapacitet, men det bliver altså lavet om fremadrettet med tre større og mere effektive batteripakker.

Ladetiden fra 20 til 80 procent batteristatus er angivet til 1 time ved 350 kW DC-lynladning. Altså endnu ingen megawatt-standard hos Iveco.

Det avancerede køle- og varmestyringssystem hos Iveco garanterer, at batterierne holdes i optimal driftstemperatur, når temperaturen i omgivelserne er fra -30 til 45 grader.

Iveco tilbyder en garanti på batteriernes ydelse på op til 10 år eller 1,2 millioner km.

Samme e-aksel

Det er stadig den velkendte elektriske aksel - eAxle fra FTP Industrial - som driver værket på Ivecos elektriske lastbiler. De to integrerede motore på e-akslen leverer en kontinuerlig effekt på 480 kW og en peak-effekt på 840 kW, som leveres direkte til trækhjulene. Gearkassen er meget simpel, må man sige - med ét trin.

Iveco S-eWay Artic bliver tilgængelig i en 4x2 version med fuld luft, og det bliver også muligt at montere ePTO (elektrisk kraftudtag) til at drive fx en kølemaskine. Totalvægten bliver op til 44 ton.

Forlænget front

Mest iøjnefaldende på den nye S-eWay er naturligvis fronten. Der er tale om en forlænget, aerodynamisk front på førerhuset, som rager 26 cm ekstra og leverer op til EU's krav om aerodynamik - og dermed er det altså muligt både at forlænge fronten uden at blive 'straffet' på totallængden, men også at køre med længere totallængde, så længe man overholder kravene til drejeradius.

Fronten, som hos Iveco går under navnet 'Aero Cab', er en arv fra det tidligere samarbejde med amerikanske Nikola om udvikling af batteri- og brintelektriske lastbiler. Den er altså fundet frem fra hylderne igen for at gøre Iveco til den fjerde europæiske lastbilproducent, der kan tilbyde en lastbil med forlænget, aerodynamisk front.

Strømlinet design

Til gengæld kan vi med fornøjelse se, at Iveco inde i hytten har fået 'ryddet godt op' i resterne fra Nikola-samarbejdet. Den klodsede Nikola-instrumentering er fortid, og nu har en elektrisk Iveco-chauffør glæde af den samme moderne brugerflade i cockpittet, som på Iveco S-Way i dieseludgaven.

Så vidt vi forstår, bliver Aero Cab i første omgang kun tilgængelig på Iveco S-eWay Artic, og altså til diesellastbilerne. Vi håber at blive meget klogere på Iveco S-eWay Artic og de forskellige drivline-nyheder inden længe og selv testkøre den nye, langtrækkende topmodel.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047