23948sdkhjf

ITD klager over mørklægning: – Det er ganske enkelt ikke holdbart

Brancheorganisationen ITD retter skarp kritik mod Sund & Bælt og transportministerens manglende åbenhed

Tilliden smuldrer. 

Det er i grove træk kernen i ITD's seneste kritik.

Brancheorganisationen kræver indsigt i test og beregninger bag den nye kilometerafgift for lastbiler – og retter nu en formel klage over Sund & Bælt.

Det skriver ITD i en pressemeddelelse.

Siden den kilometerbaserede vejafgift trådte i kraft 1. januar, har danske vognmænd oplevet store problemer med automatisk udstedte bøder. 

Alligevel melder både Sund & Bælt og transportminister Thomas Danielsen nu, at systemet fungerer næsten fejlfrit.

– Når der er tale om et system, der automatisk udsteder bøder, er det afgørende for retssikkerheden, at offentligheden kan få indsigt i, hvordan det er blevet testet – og selvfølgelig også i testresultaterne,
udtaler John Agervig Skovrup, formand for ITD, i pressemeddelelsen.

Men når ITD beder om aktindsigt i testforløb og dokumentation for ministerens konklusioner, mødes organisationen med afslag og stærkt redigerede dokumenter. 

En sammenskrivning af en intern testrapport og en rapport med overstreget indhold er det eneste, Sund & Bælt vil udlevere – angiveligt af hensyn til leverandørens konkurrenceevne.

Et af de seneste afslag handler om indsigt i de data, transportministeren henviste til i Folketinget den 7. maj, hvor han sagde, at “meget, meget tæt på 100 pct. af de danske vognmænd” nu kører uden at få bøder, og at andelen er oppe på 99,92 pct. 

Oplysningerne bag disse tal ligger ifølge Sund & Bælt i en database – og er derfor ikke omfattet af aktindsigt.

I stedet har ITD fået udleveret en graf, der viser andelen af bøder i forhold til antallet af registrerede passager. Men den siger intet om, hvor mange vognmænd der fortsat modtager bøder – og kan derfor ikke efterprøve ministerens udsagn.

– Ministeren bruger et regnestykke, som ingen må efterprøve, og Sund & Bælt vil kun udlevere tal, der sætter systemet i det bedste lys. Det er ganske enkelt ikke holdbart, hverken i forhold til vognmandsbranchen eller til den generelle retsfølelse, siger John Agervig Skovrup.

ITD håber nu, at klagen vil føre til større åbenhed om både testforløb og beregninger bag den nye vejafgift.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.058