23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Direktør om sagsanlæg: Vi havde ikke forestillet os, at det kunne gå så galt

Vognmændene er løbet panden mod muren i forsøg på dialog - og derfor tager de nu et drastisk skridt, fortæller direktøren

- Vi er ikke glade for, at det er kommet hertil. Vi ville hellere løse det i dialog og mindelighed, siger Stefan Schou.

Han er adm. direktør i ITD og afsender på de stævninger, som vognmandsorganisationen har sendt afsted til intet mindre end Transportministeriet og Skatteministeriet.

Vognmændene vil trække ministerierne i retten for at blæse på vognmændenes basale rettigheder om, at der skal være sammenhæng mellem straf og den overtrædelse, man har overgået.

Vognmændene bliver overhørt

- Vi har rakt ud flere gange, inden vi tog det her skridt. Vi har påpeget det i direkte dialog, i høringssvar og meget andet. Men vi må konstatere, at det bliver overhørt,

9.000 kr. i bøde for manglende registrering af vejafgift er forrykt, mener vognmændene - og dermed følger stævningen af de danske ministerier i kølvandet på den klage til EU-Kommissionen, som ITD har indgivet i samme anledning.

Konduiten var umulig

- Vi gør det af nødvendighed for at sikre vognmændenes retssikkerhed. Der bliver ikke taget hensyn til de omstændigheder, der kan være, når vejafgiften ikke er registreret. Transportminister Thomas Danielsen talte i begyndelsen om konduite, men det har jo siden vist, at der ikke er mulighed for at graduere i sagerne og tage de hensyn. Det er forrykt og uretfærdigt, siger Stefan Schou.

Hvordan kunne I tænke jer, at man greb sagerne an i stedet?

- Man bør kigge nærmere på omstændighederne i hvert tilfælde, hvor vejafgiften ikke er betalt korrekt. Hvis det er i mindre omfang og i god tro, kan man helt se bort fra at give en bøde… og jo grovere og mere forsætlig forseelsen er, kan der så gives bøder. Det handler om at vurdere den konkrete situation i stedet for, at det bare er den samme tunge hammer hver gang.

Der er uddelt mere end 41.000 bøder indtil nu - så det lyder jo temmelig ressourcekrævende at skulle vurdere hver enkelt bødesag?

- Jo, men der er det, at vi holder fast i, at det er en retsstat. Også for vognmænd

Hvis du ser tilbage på vejafgiftens indførelse i januar 2025, er det så gået værre, end I kunne have forestillet jer?

- Vi havde ikke fantasi til at forestille os det her. Vejskatten er ikke groet i vores baghave, men efter den blev vedtaget, har vi gerne villet spille positivt med i en god implementering. Vi kunne fra starten godt mærke, at der var nogle ting i opbygningen af det her system, hvor man ikke virkede så interesserede i at lytte på vores forslag om at læne sig op ad de systemer i udlandet, der fungerer godt, siger Stefan Schou.

To planeter

- Alligevel må jeg sige, at det overgår fuldstændig vores fantasi. Og det må også overgå regeringens fantasi. Man havde jo budgetteret med bøder på 59 mio. kr. i år, men vi er allerede over 200 mio. kr. i dag. Det viser jo, at det er ikke gået, som de havde forestillet sig.

Men transportministeren og Sund & Bælt har jo indtil nu holdt fast i, at vejafgift-systemet fungerer godt...?

- Attituden har meget været, at 'her er der ikke nogen fejl'. Det er som om, vi sidder på to forskellige planeter i den her sag.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047