23948sdkhjf

Transportsektoren godt rustet til økonomisk uvejr

Mere end to ud af tre virksomheder inden for transportsektoren har trods flere års uforudsigelighed og pressede forsyningskæder formået at sikre resultatfremgang og løfte egenkapitalen. Det viser en ny regnskabsanalyse af knap 600 transportvirksomheder foretaget af Spar Nord og BDO. Dermed står transportvirksomhederne på et solidt fundament frem mod det uvejr, som lurer i horisonten.

 

De seneste år har transportsektoren været præget af stor uforudsigelighed. Først var det nedlukninger og coronasmitte, der satte forsyningskæderne under pres og skabte flaskehalse, og dernæst blev Suezkanalen blokeret i seks dage, hvilket skulle vise sig at have en langvarig dominoeffekt på tværs af de globale forsyningskæder. Uforudsigeligheden slutter dog ikke der – for krig i Ukraine, inflation og prisstigninger på blandt andet brændstof kaster nu endnu mere grus i maskineriet.

Det til trods står størstedelen af de danske transportvirksomheder godt rustet til den krise, der allerede kradser i flere steder i branchen. Det viser en gennemgang af det seneste års regnskaber fra knap 600 danske transportvirksomheder med mellem 10 og 999 årsværk, som Spar Nord og BDO har foretaget i forbindelse med erhvervsprisen Succesvirksomhed 2022. 69 procent af transportvirksomhederne havde sidste år fremgang i resultatet, og for hele 78 procent lykkedes det at løfte egenkapitalen.

- Selvom coronakrisen satte verdens logistikkæder under voldsomt pres, har transportsektoren om nogen været begunstiget de seneste år. En cocktail bestående af forsinkelser, øget købelyst i kølvandet på nedlukninger og skyhøje fragtrater har nemlig ført til høje eksportindtægter særligt inden for shippingsektoren, der således går velpolstrede ind i en tid med opbremsning. Eksempelvis toppede fragtraten mellem Shanghai og Rotterdam i september 2021 med 14.558 amerikanske dollars per container, men i løbet af efteråret er fragtraten faldet til 2.192 amerikanske dollars og er således tæt på det niveau, vi så inden coronapandemien, siger cheføkonom hos Spar Nord Jens Nyholm.

I september sidste år kostede det i gennemsnit 10.300 amerikanske dollars at fragte en container med skibsfart, mens prisen nu er 3.100 amerikanske dollars.

- Til trods for, at udfordringerne har stået i kø siden coronaens udbrud, er transportvirksomhederne kommet fornuftigt ud af den ene udfordring efter den anden. Samtidig har pres på forsyningskæderne og flaskehalse flyttet logistik og forsyningssikkerhed højere op på dagsordenen i mange virksomheder, og transportvirksomhederne har generelt set vist sig dygtige til at udvise rettidig omhu og manøvrere sig gennem uforudsigeligheden – og det kan vise sig vigtigt i den kommende tid, siger statsautoriseret revisor hos BDO Peter Mikkelsen.

 

Branchen vil ikke gå ram forbi

Særligt speditørvirksomhederne går imod de usikre tider med et godt økonomisk udgangspunkt. Hele 79 procent af speditørerne havde sidste år fremgang i resultatet, mens det til sammenligning blot gjaldt for 65 procent af virksomhederne, der beskæftiger sig med vejgodstransport.

- De seneste års massive pres på de globale forsyningskæder har skabt stor efterspørgsel på effektive transportløsninger, og det har formentligt smittet positivt af på speditørerne, der planlægger og eksekverer transport til lands, til vands og i luften, siger Peter Mikkelsen.

Overordnet set har transportvirksomhederne klaret sig godt, men selvom det kan være svært at spå om, hvilke steder en potentiel krise kommer til at gøre mest ondt, så skal transportbranchen ikke forvente at gå ram forbi, lyder det fra Jens Nyholm:

- Ligesom vi så det under coronapandemien, vil transportbranchen forventeligt igen se udsving i købelysten, hvilket selvsagt påvirker den globale transport, mens virksomhederne også skal tackle højere energipriser og de afledte effekter af krigen i Ukraine. Derfor vil logistiksektoren heller ikke gå gennem en økonomisk afmatning uden skrammer, siger han og tilføjer, at krisen rammer efter flere år med gode betingelser for transportvirksomhederne:  

- Sektoren har de seneste år haft mildest talt gode betingelser til at polstre sig og fremtidssikre forretningen. For selvom pandemien gav visse logistiske udfordringer, nød branchen godt af såvel forbrugsfesten som højere fragtrater, der skabte optimale vilkår for vækst, fortæller Jens Nyholm slutteligt.  

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062