23948sdkhjf

Gider - gider ikke - gider godt!

Debatindlæg fra vognmand Jens-Ole Larsen, der reagerer på klummen ”Tanker på vejen” i Lastbil Magasinets trykte september-udgave:

Jeg har altid med interesse læst indlæg af Hans E. Rasmussen, og med stor fornøjelse, i hans klumme ”Tanker på Vejen” i Lastbil Magasinet. Jeg er naturligvis klar over, at Hans ikke er ansat på Lastbil Magasinet, og at hans indlæg derfor altid er hans eget og står helt for egen regning, både for så vidt angår fakta og indhold. Jeg er dog ikke sikker på, at alle læsere er klar over dette forhold.

Som regel går det med god humor ud over disponenter, speditører mm.

I Lastbil Magasinet nr. 9 hedder klummen ”Pakkepost”. Her får Hans desværre blandet ret meget sammen, men det er han ikke alene om. Mange års erfaring har lært mig, at vi skal som regel starte med at forklare forskellen på:

PostNord A/S, som kører breve og pakker og har befordringspligt, PostNord A/S modtager tilskud til at løfte de opgaver, de har over for samfundet, idet de har befordringspligten og skal sørge for breve og pakker, også til Hans, så den del er han med på.

PostNord Locistics A/S, som er et 100 % ejet selskab af PostNord, men som opererer på stykgodsmarkedet, typisk forsendelser over 20 kg. Her entrerer man med indlejede vognmænd og drifter med store underskud, indtil videre har det kostet ejeren, PostNord, 285 mio. gode skattekroner, som er givet som ”tilskud” fra PostNord til PostNord Logistics. Med de resultater og forventninger, selskabet selv har om nulresultater, er der intet, der tyder på, at det er en god ide, at staten/PostNord ”leger” vognmandsforretning for dine og mine penge.

En lille sjov ting er, at hvis de 285 mio. i stedet for nu at være smidt ud var investeret i OMX C 25 aktier havde det givet et afkast på over 600 mio. i stedet for et minus på 285 mio.

Jeg skrev en pæn mail til Hans, hvor jeg fortalte ham, at jeg var ked af, at han blandede æbler og pærer sammen, og at det svarede til, at han roste London som en dejlig by og tror, den er hovedstaden i Danmark.

Jeg fik et lidt arrogant svar om, at der var redaktionel frihed, men jeg jo kunne søge jobbet som skribent, så det må jeg her prøve på.

Der er så mange faktuelle fejl i Hans’ i øvrigt underholdende fortælling, så jeg nøjes med at slå ned på de værste.

Først og fremmest har Hans ikke forstået, at der er tale om 2 selskaber, der i hvert fald officielt arbejder uafhængigt af hinanden.

Hans skriver bl.a.: ”Hvordan de ville pakke lige netop de 2 ting sammen, så PostNord må bringe det ud”.

Det er skarpt set, Hans, for arbejdsmiljøloven gælder naturligvis for PostNord ligesom for alle andre. Dog ser man åbenbart gennem fingre med dette hos PostNord Logistics, hvis vognmænd og chauffører nu fremadrettet kan slæbe på tunge markiser til private på mellem 50-96 kg – hos en kunde, vi tidligere har haft, og hvor vi stillede krav om kranleveringer, for at overholde loven. Det ser ud som om, at det føler man sig hævet over hos PostNord Logistics, som nu betjener kunden (godt der ikke er medvirkeransvar, kunden ved jo nok godt, deres gods tilsyneladende køres ulovligt). Heldigvis sker det jo ikke i PostNord, som Hans roser, men i Logistics, og dermed er det indlejede vognmænd og deres chauffører, som håndterer emner på alm. fragtbiler, som ikke engang 4 mand må bære fælles. Så dejligt, du roser PostNord, Hans, men datteren skider altså tilsyneladende højt og flot på folks helbred og overholdelse af loven, så hun er ikke opdraget så godt ”hjemmefra”.

Så skriver Hans også: ”Det er debatten om PostNord, jeg gerne vil ind omkring”.

Hvilken debat, Hans?

Det er PostNord Logistics, der er spild af dine og mine penge, og en dyb og stor skændsel, at man nu på snart tiende år holder selskabet kunstigt i live.

Selve PostNord anser jeg for en politisk sag, som jeg nok har holdninger til, men som jeg ikke er efter normalt. De har også rigeligt at se til med smuldrende brevmængder, og nu et presset pakkemarked, som falder, men deres liv blander jeg mig normalt ikke i. Min og andres kamp i foreningen ”STOP Unfair Fragt” handler alene om, at PostNord Logistics skal lukkes og slukkes til gavn for din og min pengepung, og et sundt, skarpt og fair marked, der konkurrerer på lige vilkår.

Hans skriver meget, bl.a. også ”en dansk vognmand, der jævnligt udgyder sin ufiltrerede galde over PostNord”. Jeg tror, det er mig, Hans sigter til her.

Nej, Hans, ærgerligt du ikke forstår det, hvis du ellers har læst mine mange indlæg, hvilket din udtalelse jo tyder på, men som min far altid sagde, når han skulle undskylde en chaufførs handlinger, ”ingen er jo forpligtiget ud over deres evner”. Og det er du naturligvis heller ikke, Hans.

Min ”galde”, som du nævner, går alene på PostNord Logistics og ikke på PostNord, selvom jeg naturligvis er irriteret over, at ”Mor” bliver ved med at stikke ”lommepenge” (285 mio.) til sin uvorne datter.

Der er dog en ting, du forstår rigtigt, Hans. Du skriver: ”PostNord får statsstøtte, fordi de har pligt til at bringe breve ud”. Hurra, Hans, der var den, en af de få faktuelt rigtige ting, du skriver i din klumme, godt set.

Så skriver du også, Hans: ”Breve skal holdes adskilt fra pakker”. Nej, det skal de ikke, grænsen mellem pakker og hvornår det er stykgods, er som regel 20 kg.

Alle pakker, der køres af PostNord, skal naturligvis sam-distribueres med breve, hvor det er muligt. Det er jo også PostNord, der har den del af opgaven. Det, vores forening ”STOP Unfair Fragt” ikke finder er i orden og fair, er, at man flytter 285 mio. fra mor til datter for at holde datteren kunstigt i live. Det var bedre med aktiv dødshjælp end at lade hende ligge i koma, som det sker nu. Men det er jo ikke, som du skriver ”noget nævnte vognmand hævder ikke sker” – altså adskillelse mellem de 2 selskaber.

Altså Hans, medmindre du personligt sponsorerer de 285 mio., så er det altså dine og mine skattekroner, der havner i en vognmandsforretning, hvor man bl.a. tilsyneladende overtræder arbejdsmiljøloven, det er jeg sgu ikke særligt stolt over eller glad for.

Så nævner du også Rigsrevisionen. Nu har du nok ikke læst alle rapporter, der er kommet, men i den ene står der direkte, at Rigsrevisionen ikke kunne få adgang til bilag mm. og derfor ikke kunne kigge ordentligt på det. Tror du i øvrigt, at de havde undret sig over, at PostNord Logistics kan leje sig ind på flere adresser med store gode forhold for 14,8 mio. årligt samlet set – det er billigt! Meget billigt! Det er i hvert fald til kvadratmeterpriser, som vi andre kun kan drømme om.

Men sådan er det nok at have en rigtig flink ”Mor”.

Nå, Hans, så skriver du igen: ”Danske Vognmænd, der tjener penge på at køre pakker for PostNord”. Jeg ved ikke, hvad du mener, men hvis du tror, der er vognmænd, der kører pakker for PostNord, så tager du fejl. Alle ansatte, der arbejder i PostNord, er mig bekendt ansat i PostNord, og jeg har aldrig hørt om, at de bruger eksterne vognmænd til at køre pakker. Den tror jeg også, du har misset, desværre.

Du skriver, at det er fint nok med dig, at nogen holder ”øje” med PostNord. Det er jeg enig i, og det gør politikerne, på dine og mine vegne. Det er deres ansvar, at PostNord kører, og at brevene kommer ud, og det er naturligvis også deres ansvar at sikre, at PostNord ikke bruger statsstøtte til at holde kunstigt liv i en vognmandsforretning uden samfundsbetydning. Lige netop dér synes jeg så ikke, de klarer opgaven til højeste karakter.

Sidst i din klumme er der noget, vi er enige om – og som du ikke har misforstået. Det er jo glædeligt.  Du skriver: ”Statsstøtten skal naturligvis ikke bruges til unfair konkurrence”. Dejligt, jeg er rørende enig, og som man siger ”selv blind høne kan finde korn”.

Nå, Hans, vi er ved at være til vejs ende, og du skriver her: ”Grov udnyttelse af selvstændige vognmænd”. Jeg er på nogen punkter enig med dig, men vi hverken kan eller skal være statsansatte alle sammen, der skal også være nogen, der tør tage chancen og blive selvstændige. Det medfører måske tab, det har vi selv prøvet i vores liv, men det var ikke, fordi vi blev udnyttet, det var fordi der var enten dårlige konjunkturer, eller vi var for dårlige til at drifte. Men jeg synes, du sætter en hel branche, også masser af ordentlige, arbejdsomme mennesker, ned i samme kasse, helt usorteret. Det er nok ikke helt fair og i orden, men det synes jeg faktisk ikke, der var meget i dit indlæg, der var, og slet ikke faktabaseret.

Til sidst skriver du:

”Sådan er jeg bare.”

”Der er sgu ikke noget at gøre ved det”

Personligt tror jeg nu altid, man kan udvikle sig og blive klogere og mere oplyst, men det kræver jo, at man tager imod, lytter og lærer, og det er jo et aktivt valg, Hans.

Jens-Ole Larsen

Fragtmand fra Slagelse

Talsmand for Foreningen STOP Unfair Fragt

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11