23948sdkhjf

MAN får også ny drivline - i 2025

Scania lancerede i efteråret 2021 sin nye Super-drivline, som først og fremmest indeholdt en helt ny 13 liters motorserie, som er udviklet i Traton-regi – altså som motorplatform for hele Traton Group, som ud over Scania også indeholder bl.a. MAN og amerikanske Navistar International.

Super-drivlinen bestod desuden af en gearkasse og bagaksel og lovede samlede besparelser på op til 8 procent.

Den nyudviklede dieselmotor og drivline skal også komme den øvrige Traton-familie til gavn. Og der er sat tidspunkt på, hvornår det kommer til at ske. Det fortæller Alexander Vlaskamp, topchef for MAN Truck & Bus, i et nyligt interview med det italienske medie Vie & Trasporti.

- Det, vi ser lige nu, og som vi vil se i de kommende år, er udrulningen af den fremtidige drivline. Det vil sige den fælles motorplatform, den fælles gearkasse og den fælles bagaksel. Denne er blevet lanceret hos Scania, og i 2023 vil den blive lanceret hos Navistar i USA, siger Alexander Vlaskamp.

MAN-kunder skal vente et par år længere med at få gavn af den nye 6-cylindrede serie af 13 liters Traton-motorer.

- I 2025 kommer den nye drivline også til MAN. Med det mener jeg, at vi vil have den basale drivline, men med vores eget aftryk. Så en MAN-kunde vil genkende den som en MAN. Vi vil også producere den i Nürnberg. MAN-motoren vil blive produceret i Nürnberg, hvor vi kommer til at investere 170 mio. euro i en moderne motorfabrik. Så forbrændingsmotorens tid er heller ikke forbi, siger Alexander Vlaskamp.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Vejafgiften andenbehandlet på 38 sekunder
Daimler og Toyota vil bygge lastbiler sammen
Scania lukker Södertälje-fabrik i tre måneder
Mercedes runder elektrisk milepæl i Danmark
Stærke oldschool-V8'ere til P. Olesen
Svensk kraftkarl til CSK
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.25