23948sdkhjf

MAN får også ny drivline - i 2025

Scania lancerede i efteråret 2021 sin nye Super-drivline, som først og fremmest indeholdt en helt ny 13 liters motorserie, som er udviklet i Traton-regi – altså som motorplatform for hele Traton Group, som ud over Scania også indeholder bl.a. MAN og amerikanske Navistar International.

Super-drivlinen bestod desuden af en gearkasse og bagaksel og lovede samlede besparelser på op til 8 procent.

Den nyudviklede dieselmotor og drivline skal også komme den øvrige Traton-familie til gavn. Og der er sat tidspunkt på, hvornår det kommer til at ske. Det fortæller Alexander Vlaskamp, topchef for MAN Truck & Bus, i et nyligt interview med det italienske medie Vie & Trasporti.

- Det, vi ser lige nu, og som vi vil se i de kommende år, er udrulningen af den fremtidige drivline. Det vil sige den fælles motorplatform, den fælles gearkasse og den fælles bagaksel. Denne er blevet lanceret hos Scania, og i 2023 vil den blive lanceret hos Navistar i USA, siger Alexander Vlaskamp.

MAN-kunder skal vente et par år længere med at få gavn af den nye 6-cylindrede serie af 13 liters Traton-motorer.

- I 2025 kommer den nye drivline også til MAN. Med det mener jeg, at vi vil have den basale drivline, men med vores eget aftryk. Så en MAN-kunde vil genkende den som en MAN. Vi vil også producere den i Nürnberg. MAN-motoren vil blive produceret i Nürnberg, hvor vi kommer til at investere 170 mio. euro i en moderne motorfabrik. Så forbrændingsmotorens tid er heller ikke forbi, siger Alexander Vlaskamp.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.218