23948sdkhjf

Kvinde ramt af flyvende is fra lastbil: - Jeg kan forstå, det er lidt en gråzone

- Der var glassplinter over alt. I mine hænder og ansigt og i instrumentbrættet og på sæderne. Sådan nogle helt små fine splinter. Mine hænder blødte, men der skete mig ikke noget alvorligt. Heldigvis.

Sådan fortæller Kirsten Schmidt om den oplevelse hun havde forleden, da en flyvende isflage fra en lastbil ramte hendes personbil.

Hun havde været til et møde om formiddagen i Skive og var på vej retur til sin arbejdsplads i Herning. Hun kørte på en landevej, da isflagen faldt af en modkørende lastbil og ramte ned i forruden af hendes bil.

- Den var nok to gange to meter den isflage, der faldt af lastbilens trailer. Der lød et kæmpe brag. Men jeg fik bremset roligt ned og kørt ind til siden. Overraskende nok, har jeg tænkt bagefter, reagerede jeg ikke i panik og klodsede bremsen i og svingede over i modsatte bane. Der kom jeg ud af bilen og så kom folk til og hjalp mig, fortæller Kirsten Schmidt og fortsætter:

- Chaufføren i lastbilen opdagede det ikke. Det gik så hurtigt. Jeg har talt med min svoger, der er speditør, om det, og han siger, det er et problem, og chaufførerne står i den situation, at på den ene side, er det deres ansvar, at isen bliver fjernet fra traileren, og på den anden side siger Arbejdstilsynet, at de ikke må kravle rundt på trailertaget for at fjerne isen, for det kan være farligt for dem. Så der er en gråzone her, som jeg kan forstå det.

Syd- og Sønderjyllands Politi sendte i går en pressemeddelelse ud, hvor de advarer mod risikoen for flyvende is fra lastbiler.

- Der opstår let farlige situationer i trafikken, hvis isen ryger ned. Rigtigt slemt bliver det, hvis isen rammer andre køretøjer eller trafikanter. En tung isblok kan gå igennem forruden på en bil med alvorlig personskade til følge, siger vicepolitiinspektør Knud Reinholdt, leder af færdselsafdelingen ved Syd- og Sønderjyllands Politi.

Det er chaufførens ansvar at fjerne isen fra taget. Bliver det ikke gjort, kan chaufføren som udgangspunkt få en bødestraf. Ved ulykker risikerer chaufføren en betinget frakendelse af sit kørekort og i værste fald en sigtelse for uagtsom manddrab.

- Selv om det er chaufførens ansvar at fjerne isflager fra lastbilen inden kørsel, anbefaler vi, at man holder ekstra afstand, hvis man som bilist kører bag en lastbil, siger vicepolitiinspektør Knud Reinholdt.

Kirsten Schmidt har aldrig tænkt over, at der kunne være en risiko for flyvende isflager fra lastbiler.

- Det var en voldsom oplevelse. Det må jeg sige. Jeg havde ikke mulighed for at undvige den isflage, fordi den kom fra en modkørende lastbil. Jeg er bare glad for, det ikke gik værre end det gik, lyder det fra Kirsten Schmidt.

Kirsten Schmidt er i dialog med det transportfirma, lastbilen angiveligt kørte for. De er lydhøre og hjælpsomme, oplyser hun.

Færdselslovens regler

Det er chaufførens ansvar, at is og sne er fjernet fra trailerens tag. Chaufføren har ansvaret for, at køretøjet er i forsvarlig stand. Det gælder også, hvis der kan falde sne og is ned fra bilen.

Straffen hvis der falder is og sne fra taget af traileren vil oftest være en bøde på 1500 kr. og en betinget frakendelse af kørekortet.

Arbejdsmiljøregler

Arbejdsgiver har ansvaret for, at arbejdet kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Arbejdstilsynet har særlige regler, hvis arbejdet udføres i højden.

Et stort køretøj, hvad enten det er en lastbil, trailer eller en bus, er ca.


4 m høj og 2,5 m bred. Det betyder, at hvis is og sne skal fjernes manuelt, skal der være en forsvarlig platform.

Kilde: snebroer.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141