23948sdkhjf

Det skal være slut nu

Chauffører klar til at indstille kørslen af al dyretransport fra og med 28. oktober

Pressemeddelelse fra gruppen af dyretransportchauffører den 12. oktober 2020 :

Vi har i en længere periode forsøgt at råbe offentligheden, politikerne, regeringen og organisationerne op via afholdelse af stormøde, artikler i diverse fagmedier i stort tal og optræden i de elektroniske medier.

Vi har forsøgt at få offentligheden samt befolkningen til at forstå, at vi chauffører, der betjener vogntogene, som transporterer slagtesvin og slagtekvæg fra landmanden til slagterierne, i det daglige rammes af bøder i størrelsesordenen 10.000-15.000 og 20.000 kr. for situationer, vi simpelthen ikke kan undgå og ikke er uddannet til at kunne undgå.

Vi har forsøgt at få forståelse for, at vi, der kun ser dyrene under selve læsningen, det vil sige 15 til 20 sekunder, da selvfølgelig ikke skal bære et ansvar for, om de dyr, landmanden har sat ud i udleveringsrummet, og som vi herefter tager med, er transportegnede.

Vi har forsøgt at vise offentligheden, at vi ikke kan undgå, at der af og til slipper et ikke-transportegnet dyr med. Samt forsøgt at få forståelse for, at ansvaret for dyrenes transportegnethed skal ligge hos landmanden, som har fulgt dyret helt fra fødsel til slagtetidspunkt og derved kender dyrets tilstand.

Vi må konstatere, at dette forsøg på at skabe forståelse for den urimelige situation, vi står i, hvor vi risikerer megabøder blot ved at gå på arbejde, ikke er lykkedes.

Vi har hørt på en hel masse velmenende snak, men der er intet konkret sket overhovedet.

Når vi starter lastbilen i morgen, står systemet klar til at pålægge nye bøder på 10.000-15.000 eller 20.000 kr. Sågar tanken om disse bøder stresser os alle helt vildt, og den stress, der eksisterer iblandt os i det daglige, medvirker på ingen måde til at få den ro og fred, der skal til for at passe vores arbejde bedst tænkeligt. Tværtimod er det vores opfattelse, at dyrevelfærden påvirkes negativt af denne helt skæve fordeling af ansvaret for, at dyrene er transportegnede.

Vi trækker håndbremsen, fordi ingen i offentligheden har taget vores situation alvorlig, så reglerne om vores ansvar er blevet ændret til et ansvar, der udelukkende skal hvile dér, hvor der er mulighed for at bære ansvaret på et fornuftigt grundlag.

Dette er ikke en faglig konflikt imellem arbejdstager og arbejdsgiver. Vi trækker derimod håndbremsen og forlader førerhuset, fordi vi nu desværre må konstatere, at vi må beskytte os selv, vores familier og vores økonomi mod den ruin, vi risikerer ved blot at passe vores job.

Vi blev på jobbet og sikrede en vigtig del af forsyningen af råvarer, da de fleste andre gik hjem under coronaen. Vi havde håbet på en smule goodwill. Den fik vi så heller ikke. Vi ser os derfor nødsaget til at afholde endnu et møde for dyretransport-chauffører den 25/10-2020. På mødet skal vi drøfte, om der er sket en udvikling i sagen, eller om vi ser os nødsaget til at trække håndbremsen den 28/10-2020 og indstille kørslen af alt dyretransport. Hvilket, vi ikke håber, bliver nødvendigt.

Dyretransportchauffør-gruppen ved talsmand Torben Grønhøj Jensen

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109