MAN vil skære op til 9.500 ansatte væk
MAN Truck & Bus skal forbedre bundlinjen med 1,8 mia. euro senest i 2023, og det skal bl.a. ske gennem drastiske nedskæringer i bemandingen hos lastbilproducenten.
Det fremgik forleden af en udmelding fra den nye MAN-chef, Andreas Tostmann, der løftede sløret for, at MAN overvejer at nedlægge op til 9.500 stillinger på tværs af hele MAN-organisationen.
Præcis hvor mange job der skal nedlægges, og hvor nedskæringerne skal findes, står endnu ikke klart. Der forestår i den nærmeste fremtid svære forhandlinger for MAN-ledelsen med særlige de tyske fagforeninger.
MAN har hovedsæde og den største fabrik i München, men har desuden også anlæg i bl.a. Plauen, Wittlich og østrigske Steyr.
MAN er en del af Traton, som er Volkswagens division for tunge, kommercielle køretøjer. Tidligere på året meldte Scania ud, at op til 5.000 medarbejderes job var i fare pga. tilbagegang i markedet og usikkerhed som følge af hele corona-situationen.
Samtidig arbejder Traton på højtryk for at udbygge sin globale tilstedeværelse og har for nylig hævet et bud på at overtage alle aktierne i amerikanske Navistar, som står bag lastbilmærket International. Volkswagen/Traton ejer i forvejen 17% af aktierne i Navistar.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.