23948sdkhjf

Massive bro-protester fortsætter efter åbningen

I weekenden kunne Kronprinsesse Mary indvie den spritnye Kronprinsesse Marys Bro over Roskilde Fjord.


Broen er enormt omdiskuteret – ikke på grund, at det ikke er nødvendigt med en omfartsvej uden om Frederikssund – men fordi, det er det første sted i landet, hvor borgerne i en kommune skal betale for at benytte vejnettet i deres egen kommune.

Det koster 14 kroner for personbiler og 41 kroner per vej for lastbiler at passere broen, og flere vognmænd har over for Lastbil Magasinet fortalt, hvordan det bliver en endog meget stor udgift at benytte broen, og at der ikke er noget reelt alternativ for vognmændene, da køretøjer over 3.500 kilo ikke længere må benytte den gamle Kronprins Frederiks Bro.

Tallene holder ikke

Ifølge Kenneth Jensen, socialdemokratisk byrådsmedlem i Frederikssund Kommune, og et af de fire medlemmer af styregruppen i protestbevægelsen ”Broafgift? Nej Tak!” holder det økonomiske argument, om at det vil koste staten 1,4 milliarder kroner at fjerne broafgiften, heller ikke. Ifølge gruppens beregninger betaler bilisterne for, at staten kan spare. Staten påfører ifølge protestgruppen bilisterne en omkostning på 608 mio. kr. blot for selv at spare 460 mio. kr. Og hvordan det hænger sammen og de bagvedliggende beregninger kan blandt andet ses på hjemmesiden nejtilbroafgift.dk.

»Og det er altså ikke tal, som vi bare har fundet på,« understreger Kenneth Jensen.

Tal viser også, at mellem 750 og 800 vogntog dagligt har passeret den gamle Kronprins Frederiks Bro, og Kenneth Jensen opfordrer til, at også vognmænd fortsat vil protestere over brugerbetalingen.

»Vognmændene skal bruge sådan nogen som jer og deres brancheorganisationer til at råbe op,« siger han.

Han påpeger, at åbningen af broen med brugerbetaling ikke må ses som et tegn på, at kampen er tabt.

»Det er den ikke, og det begrunder jeg med, at der sidder nye transportordførere i Folketinget, som ikke har set de beregninger og de argumenter, som vi kommer med,« siger Kenneth Jensen.

»Den store folkelige opbakning giver rygstødet til at tale politisk og prøve at overbevise transportordførerne,« fortsætter han.

Via vandvejen

Da Lastbil Magasinet taler med Kenneth Jensen mandag formiddag, fortæller han, at der om eftermiddagen vil være en protestaktion, hvor en gruppe borgere passerer fjorden via vandvejen - blandt andet i joller, på surfboard og paddleboard - og at flere politikere vil tale imod broafgiften samme eftermiddag.

Da broen blev indviet lørdag, var der også en stiltiende protest, da flere borgere havde iført sig T-shirts og sweatshirts med et protest-logo.

Endelig pønser afgiftmodstanderne på at lave et borgermøde med en paneldebat, hvor de folketingspolitikere, som blandt andet har hevet lokale stemmer hjem på modstand mod brugerbetaling, vil blive spurgt, hvad de nu konkret vil gøre for at få brugerbetalingen fjernet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078