Hos Danmarks eneste private autoriserede Scania-forhandler, Stiholt med hovedkvarter i Nordjylland, arbejder salgskonsulent Christian Pedersen blandt andet med salget af nye Scania-biler til det grønlandske marked.
Et marked der er meget forskelligt fra det danske og resten af Europa.
Ingen officielle tal
- Der er ingen officielle tal for størrelsen på det grønlandske marked. Men her i 2018 vurderer jeg, at der kun sælges fem til syv nye biler til kunder på Grønland. Sidste år leverede vi fem nye biler, tre styk Euro 6 og to styk Euro 3, forklarer salgskonsulent Christian Pedersen til Vognmandens Fagblad.
Og ja, det var to styk nye Euro 3 biler.
Der er andre miljømæssige krav på det grønlandske marked, der i øvrigt også betyder, at disse fabriksnye biler ikke senere kan eksporteres retur til Europa.
Ny XT Euro 3 med man. gear
- Mit første fabriksnye Scania, der senere i år leveres til en kunde på Grønland er en helt ny Scania XT Euro 3 med manuelt gear. Mange af de nye biler leveres eksempelvis også med mindre komfortudstyr, eksempelvis uden el-ruder, for at der er mindre, der siden skal repareres, tilføjer Christian Pedersen.
Typiske biler til Grønland er kran- eller oliebiler – og i lidt mindre grad fragtbiler. De grønlandske kunder betaler selv for fragten af den nye bil til verdens største ø, hvor kun et enkelt værksted er udstyret med moderne Scania-testere.
- Det betyder også, at vores værkstedschef i Hjørring tager turen til Grønland fire-fem gange om året. Så har de samlet opgaver til cirka en uges værkstedsarbejde hver gang, tilføjer salgskonsulent Christian Pedersen til Vognmandens Fagblad.