23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Volvo igen størst blandt de tunge

Volvo blev for andet år i træk markedsleder i det tunge lastbilsegment over 15 tons totalvægt på det danske marked.

Volvo stod for 29% af de 4576 tunge lastbiler, som i 2017 blev indregistreret for første gang i Danmark. Det var et godt stykke foran Scania, som tog andenpladsen med 22,3%. Mercedes-Benz og MAN tegnede sig for henholdsvis 18,2% og 17,2% af det tunge marked i 2017.

I det mellemstore segment med 10-15 tons totalvægt blev Mercedes-Benz en klar vinder med 40 procent af markedet, der bestod af 208 enheder i 2017.

Blandt de letteste lastbiler fra 3,5 og op til 10 tons totalvægt tog Iveco igen førstepladsen med 50 procent af de i alt 242 nyregistreringer i 2017.

Nedenfor ses en oversigt over alle tre lastbil-segmenter i 2017 – fordelt på de forskellige mærker. I parentes ses mærkernes markedsandel i 2016:

 

Over 15 tons totalvægt:

Volvo 29% (29,8%)

Scania 22,3% (24,9%)

Mercedes-Benz 18,2% (15,6%)

MAN 17,2% (16,8%)

DAF 6% (4,5%)

Iveco 5,4% (7,2%)

Renault 1,9% (1,3%)

Dennis Eagle 0,02% (0%)

10-15 tons totalvægt:

Mercedes-Benz 40,4% (24,4%)

MAN 27,9% (32,1%)

Volvo 13,9% (17,6%)

Iveco 13,0% (17,2%)

Ravo 1,9% (1,4%)

DAF 1,4% (1,8%)

Renault 0,5% (3,6%)

Scania 0,5% (0,5%)

Eggers 0,5% (0%)

3,5-10 tons totalvægt:

Iveco 50,4% (38,9%)

Mercedes-Benz 29,8% (29,3%)

Fuso 5% (4,1%)

Renault 4,5% (17,8%)

Ford 4,1% (1,5%)

MAN 2,5% (3,3%)

Fiat 1,2% (0,4%)

Volkswagen 0,8% (4,1%)

DAF 0,4% (0%)

Nissan 0,4% (0%)

Peugeot 0,4% (0%)

Volvo 0,4% (0,7%)

Nye lastbiler Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.172|