23948sdkhjf

Slut med proppede dæk

Russisk roulette med tætning af dæk slut, melder Rådet for Større Dæksikkerhed.

Den nye vejledning om syn af køretøjer stopper fra 1. januar 2018 brugen af propper og præventiv tætning af dæk, melder Rådet for Større Dæksikkerhed.

- Det er med stor glæde og tilfredshed, at vi i Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækbranchen Danmark hilser de nye regler velkomne, udtaler branchedirektør Volker Nitz.

Færdselsstyrelsen har netop på styrelsens hjemmeside offentliggjort en revision af Vejledning om syn af køretøjer, der især på dækområdet er kraftigt revideret.

Prop: Kun langsomme køretøjer

Branchedirektør Volker Nitz:

- Vi har i meget lang tid efterspurgt mere detaljerede regler på dækområdet, da netop dækket, efter vores overbevisning, er køretøjets vigtigste sikkerhedskomponent. Dækket skal, såvel som andre sikkerhedskomponenter, repareres fagmæssigt korrekt og ikke, som hver enkelt finder bedst. Især anvendelse af propper til permanent reparation er desværre noget, som stadig florerer i stor stil, og som kun hører hjemme på langsomt kørende køretøjer, ikke på person- og varebiler. Det er heldigvis nu officielt, at det ikke er tilladt, ifølge den nye Vejledning om syn af køretøjer. Og det var på høje tid, for vi kan konstatere, at denne form for forkert tætning i stigende grad også anvendes som en let løsning til lastbiler og busser, hvilket vi tidligere har sammenlignet med det at spille russisk roulette.

Klare definitioner

I Teknologisk Instituts standard TI-2044 og STRO Databogen er der også kommet tilsvarende klare definitioner i Vejledningen om syn af køretøjer.

Herefter kan det ikke længere diskuteres, hvad der er en beskadigelse, en permanent reparation, en nødtætning eller en præventiv tætning af et dæk.

Høringssvar taget til efterretning

Volker Nitz:

- Forud for ændringerne har Færdselsstyrelsen blandt andre inviteret Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækbranchen til at indgive høringssvar, og jeg er umådelig glad for, at vores anbefalinger er taget til efterretning. Især problematikkerne om brugen af propper og forskellige midler til præventiv tætning af dæk på de tunge køretøjer, er noget som vi har udtrykt stærk bekymring overfor ved flere lejligheder og nu er det heldigvis ikke længere tilladt. At vi så oven i købet har fået klare definitioner på plads med referencer til branchens standarder og vejledninger gør, at der ikke længere kan være tvivl om, hvad der er rigtigt og dermed tilladt, og hvad der forbudt.

Branchedirektør Volker Nitz tilføjer, at dækbranchen i 2018 arbejder for at få klarere regler og definitioner på fælgområdet i samarbejde med en ny sektion for dæk- og fælggrossister under Dæk Specialisternes Landsforening.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.171