23948sdkhjf

FUSO først med ren el-lastbil

Verdens første serieproducerede lastbil, som udelukkende kører på elektricitet, blev i sidste uge overleveret til de første kunder ved et større arrangement i Berlin.

FUSO eCanter er en elektrisk version af FUSO Canter, som i Europa leveres op til 7,5 ton totalvægt. Og den nye elektriske lastbil er netop en 7,5 tons lastbil til distribution i byerne – med 3-4 tons nyttelast afhængig af opbygning.

I stedet for dieselmotoren er FUSO eCanter udstyret med en elektrisk motor, der yder 175 hk og et maks. moment på 420 Nm. Den er udstyret med seks lithium-ion batterier, som giver bilen en rækkevidde på mindst 100 km ved almindelig bykørsel.

De første modtagere af FUSO eCanter var de tyske transportfirmaer DHL, DB Schenker, Rhenus og Dachser.

I løbet af 2018 forventer Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (som er en del af Daimler-familien) at levere ca. 500 eksemplarer af Fuso eCanter. I 2019 starter serieproduktionen for alvor, hvorefter danske kunder også vil få mulighed for at lægge billet ind på et eksemplar, som til den tid vil udstyres med næste batteri-generation og dermed længere rækkevidde.

Fuso eCanter til det europæiske og amerikanske marked produceres på fabrikken i Tramagal, Portugal. Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation varsler, at man i den kommende årrække vil elektrificere hele sit produktprogram af lastbiler og busser.

Under arrangementet i Berlin fik Lastbil Magasinet også lejlighed til en kort prøvetur i Fuso eCanter i Berlins middagstrafik. Man kan læse mere om denne oplevelse og Fuso eCanter i Lastbil Magasinet nr. 2, 2018.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187