23948sdkhjf

Brian fik sin stjernedrøm

Selvkørende vestjyde fik sit ønske opfyldt med opbygningen af en fin Actros-trækker til fast kørsel med fødevarer på tværs af landet

Brian Bjørndal Christiansen kender Mercedes’ flagskib bedre end de fleste. I stort set hele sin to årtier lange karriere som chauffør – og nu yderligere 2-3 år som selvstændig vognmand – har han siddet bag rattet i en Actros, uanset hvad destinationen og kørslen har været.
»Da jeg kørte sydpå, har det altid været Mercedes,« fortæller Brian Bjørndal Christiansen, der oprindeligt er udlært automekaniker, inden han satte sig bag det store rat.
Efter en halv snes år sydpå med kød har han de sidste 12-13 år kørt herhjemme.
»De vognmænd, jeg har kørt for, har været Mercedes-folk, men jeg har også kørt lidt
Scania og Volvo,« siger han.
I 2014 tog han springet til at blive selvstændig med egen bil, og til det formål købte han dengang en brugt Actros i MP2-version fra 2007 – altså den anden generation af Mercedes’ langtursmodel.

»Jeg blev vognmand, fordi det kunne være sjovt at prøve efter at have været chauffør i mange år, og jeg ville også gerne have mulighed for selv at bygge en bil op og sætte sit eget præg på den,« siger Brian Bjørndal Christiansen, der driver sit firma fra bopælen i Holstebro. Og efter at have startet ud med en brugt bil var forretningen altså kommet så meget på fode, at det nu var tid til at få en spritny bil – og når det kom til stykket, var der heller ikke så meget tvivl om, hvilket logo der skulle være på fronten.


»Jeg var da rundt og kigge lidt rundt omkring, bl.a. for at se, hvor man kunne få mest for den gamle, for det er selvfølgelig vigtigt. Men nej, jeg har aldrig rigtig været i tvivl om, hvad bilmærke jeg skulle have,« fastslår Brian Bjørndal Christiansen.
»Jeg synes, Mercedes er kommet rigtig godt med, og der er også mere charme over en Actros end fx den nye Scania, som i mine øjne bare er en firkantet klods. Jeg synes, designet på Actros’en er kønnere end de andre.«

En pusherbil rækker
Hvor hans tidligere Actros var en bogiebil, så er den nye en pusher.
»Med det kørsel, jeg har, har jeg ikke brug for en bogiebil,« forklarer Brian, der kører fast speditørkørsel med fødevarer, hvor turen som regel går frem og tilbage til Sjælland. Med nyindkøbet har Brian Bjørndal fået 30 ekstra heste i den 12,8 liter store motor. Til gengæld må han undvære lyden af V8, som Mercedes sendte på pension med lanceringen af den nuværende og fjerde generation af Actros i 2011.

»Det var da også noget, man gik op i, da man var knægt, men det har nu ikke så meget betydning længere,« siger Brian.
Dermed ikke sagt, at der ikke er plads til lidt gejl i opbygningen, som er foretaget af Ejner Hessels afdeling i Brande. Ud over at være bygget fint op og lukket af hele vejen rundt, så er bilen også udstyret med både praktiske og æstetiske detaljer, hvor alt ikke er, hvad det ser ud til. Trækkeren har fået lidt ekstra lys både foran og på taget, hvor et par originale Scania-lygter er monteret i hver side.

»Det var faktisk nogle, jeg købte tidligere, men aldrig fik monteret på den gamle. Så denne gang skulle de på,« fortæller Brian Bjørndal Christiansen. Også lyskassen og Michelin-mændene var indkøbt i forvejen til den nye bil.
»Det er jo lidt kultur og nostalgi, så de skulle også med.«
På hver side af bilen er to ”sidepipes” ført ud. Udstødningsrørene ser godt ud, men er dog kun til pynt.
»Inden jeg fik bilen, havde jeg kigget på nettet for at, hvordan jeg ville have bygget den op i forhold til farver osv. – og havde lagt mig rimeligt fast på, hvordan den skulle se ud. Og så ville jeg prøve at lave nogle ting, som ikke er bygget på en Actros før,« forklarer han.


»Den første tid, jeg har kørt i den, er folk da også kommet hen og kommet med pæne kommentarer om den,« siger Brian – og det er ikke lyv, for under fotosessionen bliver vi også afbrudt af et par lokale, der kommer forbi for at beundre dyret.

Sen kørsel hele ugen
Indvendigt har bilen været en tur forbi Brande Autosadelmageri, der har betrukket motorkappen og lavet en plade på
overkøjen med lys i plexi-glasset, og i døren er der også lavet en plade med lys. Det betrukne er holdt i lyst læder.
»Den gamle, jeg havde, var også med lys læder indeni. Jeg kan godt lide de lyse farver og er ikke så meget til busplys og den slags. Det lyse læder er også nemt at tørre over med en klud.« Kørslen foregår ofte om natten eller i de sene eftermiddags- og nattetimer. Brian kører typisk hjemmefra mandag ved middagstid og ligger så ude, indtil han igen rammer bopælen lørdag morgen. Efter at have kørt i sin nye bil i lidt over en måned er der heller ingen klager fra vognmanden.

»Den er anderledes at køre i end den gamle. Det føles mere behageligt, og især ratindstillingen er blevet bedre, og den føles også mere blød at køre i. Sædesoklen har jeg til gengæld fået sænket syv cm, fordi jeg syntes, jeg sad for højt i den,« lyder det fra Brian Bjørndal Christiansen.

»Og så er jeg imponeret over brændstoføkonomien i den. Det går man jo lidt op i, især nu hvor brændstoffet er kommet lidt op i pris igen. Forbruget ligger på mellem 3,5 og 3,8, og det er meget fint for den type kørsel, jeg har.«

Bedste version hidtil
Den selvkørende vognmand er godt kendt med alle generationer af Actros, som han har kørt i, siden den første version blev præsenteret sidst i 90’erne, op til den nuværende generation, som er den fjerde.
»Det nye førerhus minder om den første Megaspace, de lavede. Indretningen er lidt derhenad, så for mig er der også lidt
nostalgi over det.«


»Det har ændret sig meget at sidde i bilen igennem tiden. Men det har været til det bedre hen ad vejen.«
BBC Transport har en type kørsel, der producerer mange kilometer hvert år, så det er et åbent spørgsmål, hvornår vognmanden skal til at tænke i ny bil igen – men det bliver i hvert fald ikke foreløbig.
»Jeg skulle gerne være godt kørende de næste fem år, og så må vi se,« siger han selv.
Trækkeren prydes bagpå diskret af ordene ”Star of dream” – med henvisning til, at den nye stjernebil er et længe næret ønske for den 43-årige vognmand.


»Ja, det er den måde, jeg har fået bygget den op på. Man kan godt sige, at det er min drøm, at den skulle se sådan ud.«

Artiklen er en del af temaet Forsidebilen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064