Potentiale for ny forbindelse
En ny trafikal analyse af vejtrafikken i hovedstadsområdet peger på, at udbygninger af det eksisterende vejnet på længere sigt ikke kan stå alene som løsningsmuligheder i forhold til en stadig stigende trafikmængde.
Vejdirektoratet har på foranledning af transportministeren gennemført en trafikal analyse af vejtrafikken i hovedstadsområdet, som blandt andet har fokus på behovet for nye ringforbindelser.
Vejdirektoratet har i sin analyse givet en kort status for den trafikale situation i hovedstadsområdet i dag og beskrevet en række scenarier for, hvordan trafikken udvikler sig, afhængigt af om og i hvilket omfang hovedstadens overordnede vejnet udbygges.
Behov for at komme på tværs
Analysen bygger ovenpå forudsætningen fra tidligere undersøgelser om, at der allerede i dag er fremkommelighedsproblemer i hovedstadsområdet, som ventes at stige – ikke mindst på de tværgående forbindelser.
»Vi kan ud fra vores analyser se, at mange har behov for at komme på tværs i hovedstadsområdet. Det kan for eksempel mærkes på Motorring 3. Den kan uden trængsel gennemkøres fra syd til nord på ca. 11 ½ minut, men mellem kl. 7 og 8 tager det mere end dobbelt så lang tid, og ifølge vores analyse vil det tage næsten en halv time ved udgangen af dette årti. Da mulighederne for at udvide kapaciteten på Motorring 3 og Motorring 4 er forholdsvist begrænsede, viser vores analyse, at det kan være nødvendigt at bevare muligheden for at lave en ny ringforbindelse engang i fremtiden,« siger Vejdirektoratets planlægningsdirektør Helga Theil Thomsen.
Anledningen til, at ministeren har bedt om analysen, er blandt andet en aktuel politisk debat om den eksisterende transportkorridor rundt om hovedstadsområdet.
- See more at: http://www.lastbilmagasinet.dk/artikler/potentiale-for-ny-forbindelse-p37795#sthash.yR2MFKBT.dpuf