Stadig flere østeuropæere
Der kommer fortsat mere gods og varer over de danske grænser. Næsten 5.800 lastbiler kørte dagligt ind i Danmark i 2. kvartal 2016. Niveauet af lastbiler, der krydser grænsen ind i Danmark på daglig basis, er nu 500 flere i begge retninger, end det var tilfældet umiddelbart før finanskrisen og dermed et generelt væksttegn i sektoren, lyder det i en pressemeddelelse fra ITD.
Godstransporterne ind i Danmark stiger fortsat og ligger nu på 5.786 biler i døgnet. En stigning på 237 biler dagligt i forhold til 1. kvartal 2016. Væksten i den internationale lastbiltrafik til og fra Danmark er inden for det sidste år vokset med 1,3 procent, samlet set kører der i dag godt 500 lastbiler mere i hver retning end i foråret 2008.
Mere gods
»Vi ser et billede af en sektor og et marked i vækst. Det er positivt for vores medlemmer og for samfundsøkonomien generelt. Antallet af transporter er en direkte indikator på, at der bliver transporteret mere gods til og fra resten af Europa. Der er tale om en fortsat vækstkurve for sektoren, og vi glæder os over, at danske virksomheder fortsat bidrager til at sikre vækstkurven i det europæiske marked,« siger Karen Roiy, politisk chef i ITD.
»Sammen med de stigende godsmængder oplever vi fortsat, at det er de østeuropæisk indregistrerede lastbiler, som kører med en stadig større mængde af godset, medens antallet af lastbiler fra Vesteuropa er stagnerende. Baggrunden er bl.a. manglen på kvalificerede chauffører i de store transportnationer, som bl.a. Tyskland. Rekrutteringsudfordringen har vi også inde på kroppen i Danmark. Det er en udfordring, som branchen står over for at skulle løse, hvis vi fortsat skal have danske chauffører til at køre lastbiltransporter,« siger Karen Roiy.