Chauffør: Dødsulykke kom ikke bag på mig
Afmærkningen var ikke god nok på den vindmøllevinge, der natten til d. 18. august kostede den 61-årige chauffør Kurt Pedersen livet på rastepladsen Kongsted Syd imellem Ringsted og Køge.
Det mener lastbilchauffør Steen Bøgeskov Johnsen, der kører for Post Danmark Transport.
Ulykken skete, da Kurt Pedersen ved lav hastighed overså spidsen af en vindmøllevinge, som gik igennem foruden og dræbte ham på stedet.
Blot ti minutter tidligere var Steen Bøgeskov Johnsen ankommet til samme rasteplads, og han kan godt forstå, hvordan Kurt Pedersen kunne overse møllevingen.
»Jeg var selv ved at blive spiddet på den. Der var ingen afmærkning og ingen kegler. Jeg mener, at der var en lampe på spidsen, men i kraft af at transporten holdt hvil, så var alt lys slukket. Lige pludselig var den sorte pose på spidsen af vingen lige foran snuden på mig,« fortæller den 50-årige chauffør.
Politibil distraherede
Steen Bøgeskov Johnsen har også afgivet sin forklaring til politiet, som stadig ikke har lukket sagen. Faktisk var politiet til stede på rastepladsen i et andet ærinde på natten for dødsulykken, og deres tilstedeværelse kan ifølge Steen Bøgeskov Johnsen have været en medvirkende årsag til, at det endte så galt.
»Der holdt en politibil, og betjentene var travlt optaget, mens der sad en gut i håndjern. Når man blev distraheret af politibilen, var møllevingen nem at overse. Jeg var selv lige ved at gøre det, og jeg tror ærligt talt, at det kunne være sket for enhver.«
Ulykken vækker debat
Nyhedshistorier om ulykken er blevet flittigt debatteret blandt chauffører på Facebook, og i flere tilfælde har Steen Bøgeskov Johnsen hidset sig op over kolleger, der skriver, at den afdøde chauffør må have været særdeles uopmærksom eller måske trængte til briller.
»Jeg ved godt, at det var ham selv, der kørte ind i vingen, men jeg mener, at det også skyldes skødesløshed fra det firma, der kørte transporten.«
Direktør: Transporten VAR mærket af
Det var Hjortdal Specialtransport ved Frank Nørager, der stod for særtransporten, men direktør Mikael Schmidt mener ikke, at firmaet gjorde noget forkert den nat i august.
»Ifølge politiet og vores egen vurdering skyldtes ulykken en række meget uheldige omstændigheder, og at lastvognens chauffør var uopmærksom. Ellers var han jo ikke kørt ind i vindmølle-vingen. Den var mærket af efter alle kunstens regler,« udtaler han til Fagbladet 3F.
Mikael Schmidt fortæller desuden, at firmaet har skærpet sikkerheden omkring vingetransporterne yderligere efter ulykken – blandt andet ved at markere spidsen af møllevingen med lys.
Heller ikke hos 3F mener man, at sikkerheden var i orden fra Hjortdal Specialtransports side, og forbundet har på vegne af de efterladte anlagt en erstatningssag imod firmaet med postnummer i Fjerritslev.
Det møder opbakning fra chauffør Steen Bøgeskov Johnsen.
»Jeg vil til hver en tid bakke op om den afdøde, og jeg vidner gerne, hvis det skulle være nødvendigt.«