DEBAT: Hvem stikker hovedet i sandet?
DTL’s direktør, Erik Østergaard, forsøger 6. maj 2016 at skyde mig motiver i skoene, som jeg ikke har. Han mener, at jeg lukker øjnene for det faktum, at der er østeuropæiske chauffører i Danmark, der lever under bestemte sociale vilkår. Det er selvfølgelig ikke korrekt.
I Lastbilmagasinet.dk 4. maj er jeg citeret for at efterlyse lidt mere balance i billedet ved også at fortælle nogle af de positive historier. I og med at der højt og tydeligt står også er det klart, at speditørerne og jeg også er klar over, hvad der foregår på danske rastepladser. Speditørerne gør ikke som strudsen. Vi stikker ikke hovedet i sandet i den tåbelige tro, at de danske rastepladser så bliver klinisk renset for østeuropæiske chauffører.
Erik Østergaard går desuden i en stor bue uden om det, som er kernen i speditørernes opfordring til selvransagelse. Det handler om, at transportbranchen har et dårligt omdømme, og at det formentlig til en vis grad spænder ben for den nødvendige rekruttering af lastbilchauffører.
Så kunne jeg til gengæld beskylde Østergaard for ikke at ville erkende sammenhængen mellem branchens omdømme og rekruttering. Det er reelt strudse-agtigt, vil jeg sige.
Det handler om, at vi på den ene side selvfølgelig hverken kan eller skal benægte eksistensen af østeuropæiske chauffører på de danske veje. Omvendt drejer det sig også om at skabe de bedst tænkelige betingelser for at få succes med de mange gode rekrutteringsinitiativer, der er sat i gang på det seneste. Og det kan skade rekrutteringen, hvis der kommer overdreven megen fokus på de østeuropæiske chauffører.
Det handler om at finde den rette balance.
Omdømme og rekruttering hænger sammen. Den sammenhæng må ingen overse!
Henrik Beck
Politik- og kommunikationschef
Danske Speditører