23948sdkhjf

FDL: Fri cabotage vil øge dominans

»Den seneste tids cabotage- udmeldinger fra såvel ITD´s formand Mogens Therkelsen som fra ATL og DI Transport, understreger klart, at det eneste, de store kørsels-rekvirenter, ud over at øge fortjenesten, er ude på, er at få smadret det danske marked gennem en totalt fri og ukontrollabel cabotage-kørsel,« siger FDL's kontorleder, Jens Groot som reaktion på den seneste tids debat om cabotagereglerne og en øget kontrolindsats.

»Selvom det i langt de fleste tilfælde er dejligt at have ret i sine udsagn, er der altså undtagelser, hvor man hellere havde set, at ens ord bliver gjort til skamme. Og det her er desværre en af undtagelserne,« fastslår Jens Groot.

Han henviser også til en ny udgivelse fra ITD, hvor Svend Torp Jespersen, en seniorøkonom fra Copenhagen Economics, giver udtryk for, at cabotage-reglerne er en handelshindring på lige fod med kvoter på import.

»Det er usandt, når Svend Torp Jespersen siger, at danske transportkøbere ikke kan købe den transport, de vil af udenlandske vognmænd, selv om de måtte være bedre og billigere end danske vognmænd. Undskyld mig, men hvorfra har denne økonom sin viden om udenlandske vognmænd faglige niveau? Mig bekendt er danske vognmænd og chauffører langt, langt bedre uddannet, end mange af deres udenlandske kolleger, og ikke mindst bedre uddannede end chauffører fra det gamle Østeuropa. Det er ren tågesnak, når Svend Torp Jespersen siger, at der også for danske vognmænd vil være et betydeligt større marked, når cabotagen gives fri. De danske vognmænd, som økonomen taler om, er dem, der i dag opererer med udenlandske biler, for danske vognmænd med danske biler og dansk lønnet arbejdskraft kan ikke hamle op med det lave omkostnings-niveau, som de fleste udlændinge opererer med,« siger Jens Groot.

[add:316]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078