23948sdkhjf

Lastbil-navigation vinder frem

Danske vognmænd har været – og er - langt fremme, når det gælder flådestyring af vognparken. Når det drejer sig om deciderede navigationssystemer til lastbiler, har det til gengæld knebet med udbuddet.

»Indtil for et par år siden fandtes der stort set ikke noget rigtig navigering målrettet til lastbiler. Det er først noget, der er ved at komme nu,« siger Bjarne Vinther-Jensen, direktør i Well.com.

Firmaet er en af TomToms forhandlere i Danmark af løsninger til ”business”-segmentet. I starten af december præsenterede TomTom et par nyheder i deres såkaldte ”PRO”-serie. Først og fremmest drejer det sig om navigationssystemet TomTom PRO 7100 Truck, som giver lastbilchauffører en forbedret ruteplanlægning og en markant udvidet dækning med information om store køretøjers begrænsede adgangsforhold på vejnettet overalt i Europa.


Lastbil-navigation i 15 lande

Danmark er sammen med Ungarn og Sverige de nye lande, der er kommet med i navigationssystemet. Dermed har man i PRO 7100 Truck-systemet nu 15 lande, hvor det er muligt at vise vægt- og størrelsesrelaterede begrænsninger i adgangsforhold for store og indbyrdes forbundne veje.

Netop muligheden for at udvinde disse særlige lastbil-relevante oplysninger fra de nationale myndigheder har været den største hindring for frembringelsen af pålidelig lastbil-navigering. Af de i alt 45 lande i TomToms PRO 7100 Truck er det altså stadig kun i en tredjedel, at de lastbil-specifikke oplysninger er tilgængelige. Men i alle lande favoriserer ruteplanlægningen større veje, minimerer antallet af højresving og tager hensyn til lastbilernes lavere hastighed.

TomTom har samtidig lanceret nogle nye løsninger under overskriften ecoPlus, som blandt andet indeholder muligheder for vognmanden til at kontrollere brændstofforbruget blandt chaufførerne, og om der forekommer kørsel, der slider ekstra på dækkene mv.

[add:180]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078