23948sdkhjf

Ens bremseregler for påhængsvogne

Et nyt direktiv hæver nogle lavere europæiske standarder op til et fælles EU-niveau, der svarer til de krav, der allerede gælder i Danmark.

»Det vil betyde en gevinst for trafiksikkerheden i EU og herhjemme, når udenlandske vogntog skal leve op til skrappere bremsekrav,« siger bilinspektør Victor Hollnagel, Trafikstyrelsen.

Det nye direktiv er blevet gennemført på dansk initiativ. Han har arbejdet på at få de højere bremsestandarder igennem EU-systemet i flere år i tæt samarbejde med transportbranchen.

Hvad der begyndte med praktiske test af en række vogntogs bremser hos 13 DTL-transportvirksomheder i 2002, er nu endt med en ny EU-standard, som værksteder i alle 27 EU-lande skal rette sig efter fra om et års tid. Det nye direktiv træder i kraft 31. december 2011.

»Det har været en sej proces, hvor vi myndigheder, DTL og ITD har samarbejdet på bedste vis om at få gjort noget ved påhængskøretøjernes bremser. Den økonomiske krise var for et års tid siden ved at skabe nogle knaster hos bl.a. svenske lastbilproducenter, men vi fik i fællesskab høvlet dem væk, så vi nu står med et resultat,« siger Victor Hollnagel.

Det nye EU-direktiv har sit beslutningsgrundlag fra den rapport om danske påhængskøretøjers bremser, som blev udsendt i september 2005.

Rapporten dokumenterede dels, at bremserne var for dårlige og havde brug for bedre vedligeholdelse og kontrolmålinger, og dels, at der var brug for ens standarder i hele EU.

[add:240]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078