23948sdkhjf

Debat: Bus-kommentarer III

Redaktionen har modtaget yderligere en stribe kommentarer i kølvandet på busulykken i Tyskland for to uger siden - blandt andet fra formanden for Folketingets Trafikudvalg, Flemming Damgaard Larsen:

For at kunne skabe de bedste forhold for alle de borgere, som gør brug af busser, hvad enten det er almindelig rutekørsel, turistkørsel eller specialkørsel som selskabskørsel, skolekørsel og handicapkørsel, må vi skabe de bedste rammebetingelser for busvognmændene.

De arbejdsvilkår, som jeg ofte hører vognmændene beskrive, får mig til at ryste på hovedet. Hvis vi vil sikre sikkerhed og service, skal vi først og fremmest skabe bedre rammebetingelser for branchen. Alt andet vil være som at bede folk om at hente vand med en hullet spand. Det er simpelthen umuligt.

Der sidder en masse kompetente folk rundt om i Danmark, med viljen og initiativet til at udvikle og forbedre deres sikkerhed og service. De vil meget gerne udvikle deres virksomhed og arbejde hårdt for fortsat at kunne levere den bedste service som muligt.

Desuden fremhæver de selv ofte, at der skal slås ned på dem, der bryder reglerne – de brodne kar, som ødelægger en masse for hårdarbejdende, ærlige vognmænd. Det forbedrer nemlig ikke blot kundernes sikkerhed, det garanterer også, at det kan betale sig at køre en ærlig forretning.

Men der er tre overvejende årsager til, at dette kan være en meget svær udfordring at sikre sikkerhed og service. Selvom der ikke er generel mangel på arbejdskraft, så er der i perioder mangel på kvalificeret arbejdskraft.

Derudover er der er alt for meget tidskrævende administrativt bøvl, og så er det ofte svært at komme igennem med nye initiativer og skabe de muligheder, som giver en konkurrencedygtig forretning.

Desuden betyder de generelle udfordringer med den dårlige fremkommelighed og den økonomiske krise, at branchen og chauffører er pressede og stressede.

Det er en yderst uheldig udvikling. Vi skal ændre dette og sikre et godt samarbejde mellem politikere, brancheorganisationer, vognmænd og chauffører og i høj grad også politi og kommuner. Alle bør finde en fælles takt for at sikre bedre service og sikkerhed nu og i fremtiden.

Flemming Damgaard Larsen (V)
Formand for Folketingets Trafikudvalg

Den tavse må til tangenterne. Som chauffør på skibusserne er der

ingen,

der ikke har trukket loven lidt - det gælder både vognmænd og chauffører. Det korte af det lange er, at der er ingen gæster, der vil betale det, det koster, og bruge en nat i tyskland både ned og hjem. Så hvis det er befolkningen så meget på sinde med sikkerheden, så tænk lidt længere end til pengepungen.


Hugo (Buller) Sarrau
Marievej 26
7160 Tørring

Kommentar til Søren Holm Jensen:

Tomands-betjente køretøjer må altså ikke køre 2x10 timer. Man må som grundregel køre 2x9 timer, men må som andre to gange om ugen øge til 10 timer, men kun for den ene chauffør - ikke begge chauffører på samme dag. Tomands-betjente køretøjer behøver ikke at holde pause imellem køreperioderne, da pause kan afholdes i bilen på skift - dog ikke hvileperioden.


Orla Sørensen
Riisagervej 1
6690 Gørding

Det er dybt tragisk, hvad der er sket med den busulykke, men om 14 dage er alt glemt, for i uge 31 i 1983 skete der en stor ulykke i Kassel med en dansk turistbus. Så vidt jeg erindrer, var der dengang ni dræbte.

Der stod Folketinget, politi, branchen og alle i kø, for nu skulle det være slut med snyderi, slendrian og uuddannede chauffører i danske turistbusser, men der har da aldrig været flere, end der er i dag, men alle forsøger at skyde skylden på alle andre. De vasker hænder, mens de efterladte sidder med smerten over tabet.

Uddan chauffører, vognmænd og rejsearrangører ordentligt, så de i samarbejde kan lave en sikker ferietur for alle, og i den sammenhæng kan speditører, vognmænd og eksportchauffører gøre det samme. Jeg skriver ud fra erfaring i branchen gennem 40 år, og det bliver værre og værre.

Lad os sørge lidt med de efterladte, for de bliver ikke de sidste, så længe der ikke er nogle mandfolk i Folketinget, der tør ændre tingene og stå ved dem. Brian Mikkelsen aner ikke, hvad han taler om, når han siger, at loven er god nok, og der ikke skal ændres ved den.


Jens Erik Troels
Havrisvej 12
8830 Tjele

Til Ronald Damgaard:

Nu er det jo sådan, at vognmanden har fået synet bilen til at køre 100 km/t. Det, tror jeg ikke, er ambassaden i Berlin, der har gjort. Han har fået et stk. papir, hvor der står, at den er synet, og der må også stå hastighed.


Kjeld Kjærulff
Smedegade 10a
7130 Juelsminde

Uanset om fartbegrænsningen er 80 eller 100 km/t, skal chaufføren vel tage hensyn til vejforholdene og sætte farten ned, når det som på ulykkesnatten var meget glat. Når man har ansvaret for så mange personer, er det vel på sin plads at bruge lidt sund fornuft.


Jens Berg
Klosterbakken 16
6230 Rødekro

Undskyld jeg undres!

I hver eneste langtursbus, jeg har kørt med i 10 år (har nu været selvstændig i en anden branche de sidste fire), har der sammen med bussens almindelige papirer ligget et hæfte med det seneste og mest aktuelle årstal. Jeg kan ikke huske, om det kom fra Danske Busvognmænd. I hæftet blev i detaljer oplyst om forskellige forhold i alle Europas lande!

Hvis man nu skifter fra sommer- til vinterkørsel - og man åbenbart pludselig får det indtryk, at man nu gerne må køre 100 km/t med trailer, så er det, jeg som én af "de gamle" umiddelbart må konstatere: »Så er der godt nok lavet om siden sidste år, hvor jeg jo kendte de gældende hastigheder! Nu med "den nye ændring" må jeg undres lidt - og måske for en sikkerheds skyld spørge nogle kollegaer om den nye grænse - for at være helt sikker og for ikke at få en eller anden idiotisk bøde, som jeg alligevel selv kommer til at betale.«

At være buschauffør, uanset inden- eller udenrigskørsel, er et job med et ufatteligt stort ansvar - og en ufattelig dårlig løn, så du har kun dig selv at takke for, hvis du bliver bragt i uheldige og tragiske situationer!

Det kan ikke passe, at jeg er en af de få, som altid har kunnet få de oplysninger, jeg skulle bruge - enten af seriøse vognmænd eller af gode, professionelle kollegaer.

Jeg dadler ingen kollega for at køre for stærkt, fordi jeg har selv banket land og rige rundt med 104 km/t - med opsamlinger - hjem med fodboldtilhængere fra Parken - eller rundt i Europa, også på vendeture - alt hvad rammer og tøjler kunne holde - og ingen har kritiseret min kørsel, men, men! Jeg har også taget min del af de chancer, Gud har tildelt mig, så større sammenhold og meget bedre vilkår for alle professionelle chauffører burde være et afgørende krav!

En buschauffør, som hele livet kun har kørt skolekørsel - en lastbilchauffør, som hele livet kun har kørt nærdistribution - aner simpelthen ikke, hvilke marginaler der køres med på de lange stræk! Her bliver bukkene skilt fra fårene!


Jan Krusaa
Henrik Hertz Vej 40
5230 Odense M

Der er skrevet meget rigtigt om de forhold omkring ulykken. Der er også skrevet meget, hvor det ikke ser ud som om folk ved, hvad de taler om.

En ting kommer vi dog ikke uden om, hvis der sker noget i den stil, som det her skete - så har man kørt for hurtigt.

Uanset om det er den ene eller den anden hastighedsgrænse, der er gældende, så har man ikke kørt efter forholdene, og det er der, skoen trykker.


Vagn Andersen
Bådvej 31
5240 Odense NØ

Ifølge Færdselsstyrelsen må en bus med trailer køre maks. 100 km/t i timen i Tyskland, såfremt at begge er tempo 100-godkendt til kørsel i Tyskland. Men naturligvis skal chaufføren kende til reglerne i Tyskland.


Tommy Larsen
Nørgårdsvej 21
7830 Vinderup

[add:185]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079