23948sdkhjf

Debat: Mere om sneplove

Snevejret i december gav anledning til debat her på siden om sneplovenes indsats på de danske veje - og medtrafikanternes adfærd. Redaktionen har modtaget flere reaktioner - blandt andet fra Steen A. Jensen, der har sendt os dette svar på Søren Holm Jensens indlæg før jul:

Kære Søren Holm Jensen!

Jeg synes, at du, som kalder dig chauffør, burde sætte dig lidt grundigere ind i tingene, inden du kritiserer dine egne kolleger.

Før det første:

Danmark er ikke Sverige, og hastigheden på en sneplov på motorvejene er dikteret af Vejdirektoratet. Der skulle tidligere afleveres skiver for udført arbejde, men nu om dage sidder der en GPS på saltsprederen, der online oplyser om,

hvor

man er, 

hvornår

der arbejdes,

hvor hurtigt

der køres, samt

hvad

der spredes af salt. Når der saltes, må hastigheden ikke overstige 40 km/t, og hvorfor i himlens navn skulle man gøre arbejdet á to gange, fordi hr og fru Jensen ikke har "tid" til at køre bagved? De har måske bedre tid til at køre galt og ligge på hospitalet for skatteborgernes penge, hvis plovene og saltsprederne ikke var der.

For det andet:

Hvorfor chaufførerne kører så tæt, kan også forklares ganske enkelt. Det er det mest formålstjenstlige på en motorvej. Når der kører tre plove i kolonne, og én samtidig salter, er det for, at den almindelige trafik ikke skal sprede sneen ud over vejen igen. Så ville arbejdet jo være omsonst.

Jeg vil her stille et modspørgsmål: Ville du selv turde overhale en sneplov højre om i en personbil? Du aner jo ikke, om du overhovedet kan køre på vejen foran plovene for sne! I snefog er det absolut ikke spændende som plovfører at vide, at om lidt kan man risikere at pløje en fastkørt personbil fuldstændig i smadder og måske dræbe fører og passagerer. Har 

du

nogen anelse om, hvad det vil sige at køre sneplov? Efter dine udtalelser har du åbenbart ikke!

Desuden afleverer den forreste plov en "pølse", som den næste plov sender videre ind til den tredje plov, der så afleverer den i vejsiden. Det ville være det rene selvmord at prøve at forcere sådan noget i en personbil. Det vil være endnu farligere, hvis hastigheden er højere. Plovene kan faktisk godt "kaste" sneen 5-6 meter op i luften, og møder ploven så en drive, vil der være noget ubehageligt ved siden af den.

For det tredje:

Meningen med en sneplov er at skrabe i bund, så der kan spares på saltet og dermed miljøet. Derfor ser du ofte, at gnisterne står bagud af ploven. Det er faktisk tegn på en dygtig plovfører, selv om nogle vejformænd helst ser, at man kører med ploven 8-10 mm over vejen. Så er det, man får det rigtigt farlige tynde lag sne, der virkelig kan tage magten fra en bil på sommerdæk, som de fleste danskere jo stadig er så enfoldige at tro, man kan køre på om vinteren.

Et skær koster selvfølgelig lidt penge; men hellere tre skær end fem tons salt.

Det er da ikke for sjov, man indsætter sneplove, og så vil jeg da lige gøre dig opmærksom på én af grundreglerne i trafikken:

"Vejfarende skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så der ikke opstår fare eller unødig ulempe for andre."

Den er der desværre alt for mange trafikanter, inklusiv stressede lastbilchauffører, der har glemt.

Sidst, men ikke mindst: Sneplovførere er også kun mennesker. Ikke alle kan være perfekte, især ikke hvis det er første gang, de prøver det. Der er mange, mange erfaringer, som skal gøres, og det er heller ikke alle, der er lige skrappe til dét.

Det er måske gået op for dig, at jeg har kørt både sneplov og saltspreder i mange år, såvel på motorvej og på amtsvejene i bymæssig bebyggelse, så her er erfaringen i orden.

Steen A. Jensen
Slåenbakken 12
8520 Lystrup

Vedrørende sneplove: Jeg forstår ikke, hvorfor de næsten altid kommer for sent ud, når man nu ved, det begynder at sne. Hvis de var kommet ud to timer før i sidste uge (før jul,

red.

) var der ikke blevet kaos på Fyn. Jeg har kørt i over 40 år, og jeg synes, snerydningen er blevet meget dårligere.

Når man krydser grænsen i Padborg, så er der ryddet. Jeg tror ikke, vejrguderne ved, der er en grænse. Det samme i Sverige - for det meste er de på forkant. Og det er ikke, fordi meteologerne ikke siger i tide, at det bliver dårligt vejr.

Jens P. Dyrberg
Østerskovvej 32, Ilskov
7451 Sunds 

[add:177]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063