23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Ingen slinger i valsen: Nordpilen kører efter bogen

”Jeg synes eksportchauffør Per Thuesen skulle undersøge sagerne ordentligt, før han rykker ud med en skadelig historie om, at vores virksomhed aflønner os med 2,80 kr. per kilometer.”

”Det er rent sludder og grundløse postulater,” siger en chauffør, der ikke ønsker at få sit navn frem, men kører eksport af fisk til Tyskland for Nordpilen A/S i Tårs.

Som omtalt i artiklen: ” Sager om ulovlige chaufførbetalinger: Vognmænd melder hus forbi”, bragt her på siderne 4. august, har Per Thuesen anmeldt fem transportfirmaer, heriblandt Nordpilen A/S, blandt andet for ulovlige aflønninger.

Nordpilens chauffør støtter imidlertid direktør Kaj Åge Andersens tidligere udtalelser til Lastbil Magasinet om, at virksomheden aflønner chaufførerne overenskomstmæssigt.

Deler det der er

”Per Thuesens udtalelser er skrappe at stå model til, når vi i forvejen kun kører tre-fire dage om ugen på grund af finanskrisen,” siger vedkommende.

Ifølge chaufføren fordeler virksomheden beskæftigelsen mellem chaufførerne, og nok så vigtigt, så hører Nordpilen A/S til blandt de virksomheder, der holder fanen højt, blandt andet ved overenskomstmæssig aflønning.

”Der bliver under ingen omstændigheder fusket hverken med løn, diæter eller udefradrag, hvilket klart fremgår af vores lønsedler, og jeg viser med glæde nogle af mine frem, hvis det skulle komme på tale,” siger chaufføren.

Skadelig virkning

Med at holde fanen højt, mener chaufføren også det er, hvad virksomheden gør, når man har været nødt til at sende 12 ud af 21 mand hjem på grund af den almene nedgang.

”Vi kunne givet have fået mere at lave, hvis virksomheden var gået med til fusk, men det har man helt klart fravalgt. Så nok en gang, der er ikke noget at komme efter," siger chaufføren, som i øvrigt mener, at Per Thuesens misforståede korstog mod Nordpilen kan koste dyrt.

”Hvis det rygtes, at firmaet fusker, kan det meget vel koste yderligere omsætning og beskæftigelse, og det er jo ganske uhyrligt, hvis det sker på et helt fejlagtigt grundlag. Det ville jeg som chauffør i firmaet være meget ked af.”

Lastbil Magasinet følger op på sagen. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|