”Set i lyset af den forargelse, der har bredt sig blandt mange chauffører efter Lastbil Magasinets omtale af den stærkt underbetalte serber, der i knap to år kørte i Danmark for vognmand Kim Johansen, skal jeg hilse og sige, at tilfældet langt fra er enestående.”
Det siger eksportchauffør Per Thuesen, Frederikshavn, som frem for at gå og ruge over angivelige ulovligheder, besluttede sig for at handle.
21. april indgav eksportchaufføren således anmeldelser af fem danske transportvirksomheder til Rigspolitichefen, Transportministeriet, Færdselsstyrelsen og Skatteministeriet.
Det drejer sig om følgende firmaer: Henrik Rytter Transport ApS, Skørping, vognmand Jan Thostrup Hansen, Hobro, Nordpilen A/S i Tårs, P. K. Transport I/S, Serritslev, og Henning Juulsen Transport ApS i Toftlund.
”Jeg har beviser for, at de pågældende, der alle kører eksport, driver - eller har drevet - ulovlig, konkurrenceforvridende virksomhed, blandt andet gennem kraftig underbetaling af deres chauffører,” siger Per Thuesen.
10.000 kr. for lidt i løn
Endnu har Per Thuesen ikke fået svar på sine anmeldelser fra nævnte instanser, og i mellemtiden har Henrik Rytter Transport drejet nøglen.
”Men det rykker ikke på den kendsgerning, at Henrik Rytter Transport i lighed med de øvrige har ladet deres chauffører kører på ulovlige akkorder og kilometerbetalinger, som samtidig smadrer markedet for de lovlydige vognmænd, der betaler efter overenskomsten,” siger Per Thuesen.
Ifølge kopier af lønsedler, mener eksportchaufføren, det er dokumenteret, at hans kolleger i omtalte firmaer får op til 10.000 kr. om måneden for lidt i løn.
”Henrik Rytters folk fik 2,80 kr. pr. km for kørsel i Skandinavien, Jan Thostrup Hansen betaler 2,40 kr., Nordpilen 2,80 kr./km, P.K. Transport giver 2,10 kr. mens Henning Juulsens Transport giver 1,80 kr. pr. kørt km,” siger Per Thuesen.
Ifølge eksportchaufføren snydes kollegerne med andre ord for mellem 8.000 kr. og 10.000 kr. om måneden i forhold til gældende overenskomst.
Skattesvindel?
Når eksportchaufføren også har anmeldt nævnte virksomheder til Skat, er det fordi der angiveligt fuskes med fradrag.
”Jeg har beviser for, at kollegerne får udefradrag, og det er ulovligt, fordi virksomhederne omregner kørte kilometer til timer, for derefter at give udefradrag til chaufførerne, hvilket man bestemt ikke må, når der køres efter kilometerbetaling,” siger Per Thuesen.
Gennem ulovlige fradrag får de lave aflønninger altså dels et ulovligt fradragsmæssigt løft og dels udbetales ulovlige, skattefrie diæter.
På baggrund af samtaler med temmelig mange kolleger, mener Per Thuesen, at et sted mellem 40 – 50 % af eksportchauffører i danske virksomheder kører på lignende konditioner.
Læs også artiklen: "Vognmænd melder hus forbi”