23948sdkhjf

Nytårsudtalelse fra ITD

International Transport Danmark (ITD) har udsendt følgende nytårsudtalelse:

"Ved udgangen af 2008 er mange ITD-medlemmer præget af den generelle økonomiske afmatning, der i mange sektorer har medført faldende godsmængder og dermed en for stor transportkapacitet. Dette er i stor kontrast til situationen for bare et år siden, hvor der stadigvæk var fuldt blus under kedlerne.

Opbremsningen i økonomien stiller store krav til dansk erhvervsliv, og det gælder ikke mindst for transportbranchen og dermed ITD’s medlemmer. Vi må alle ud fra de konkrete forudsætninger i den enkelte virksomhed og bl.a. i samarbejde med kunder og andre samarbejdspartnere tilpasse os de nye vilkår ved at trimme vores forretninger på alle de områder, vi har mulighed for at gøre det via rationaliseringer og effektiviseringer. Man skal dog også være opmærksom på, at et marked i opbrud kan byde på nye muligheder. Det er ikke en nem opgave, men det eneste, vi ikke må gøre i den nuværende situation, er at læne os tilbage og sige ”Det går nok”.

Aktiv ledelse og konkret handling i et tæt samarbejde med vore medarbejdere og rådgivere er nøglen til at komme helskindet igennem de kommende år. Vi er fortrøstningsfulde, at transportbranchen som så mange gange før også denne gang vil evne at komme igennem en konjunkturnedgang, så vi står stærkt rustet, når konjunkturerne vender igen – og det gør de.

Fra ITD’s side har vi med de fire netop afholdte fyraftensmøder, nyt skriftligt informations- og inspirationsmateriale og en række attraktive medlemstilbud fra både ITD og FDE gjort alt for at understøtte medlemmerne i omstillingsprocessen. Vi er glade for den store opbakning og de positive tilbagemeldinger i forbindelse med møderne.

Ellers var 2008 året, hvor vi omsider fik skudt forsøgsordningen med modulvogntog i gang, hvilket er til gavn for både erhvervet og for samfundet.

2008 blev også året, hvor det for alvor blev slået fast, at Danmark har brug for voldsomme infrastrukturinvesteringer, hvis ikke landet skal gå i stå. ITD vil til stadighed presse på, for at der bliver brugt flest mulige midler på at få rettet op på årtiers manglende investeringer og vedligeholdelse. Ikke mindst transportbranchen lider under den langsomme afvikling af trafikken - og herunder også den utilfredsstillende kapacitet og kvalitet på rastepladserne.

Den urimelige myndighedshåndtering af køre-hvile-tids-reglerne er eskaleret yderligere i 2008. ITD har her sidst på året yderligere afdækket rod i lovgivningen. På trods af gentagne udmeldinger om det modsatte har det nu vist sig, at der er en klar konkurrenceforvridning mellem overtrædelser begået af udenlandske henholdsvis danske vognmænd og chauffører. Dertil kommer blandt andet tidstabet på den digitale tachograf og dens forældede teknologi, der endnu ikke er løst. ITD kræver, at der nu bliver ryddet op i disse utilfredsstillende erhvervsvilkår, og vi ser frem til en forhåbentlig konstruktiv dialog med den nye justitsminister.

Roadpricing er for alvor kommet på den politiske dagsorden i Danmark. Fra ITD’s side har vi fra starten fastholdt, at den internationale transport allerede i dag er hårdt belastet af afgifter, der samlet udgør ca. 1/3 af de samlede omkostninger. Nye vejskatter i Danmark svækker dansk konkurrenceevne og ændrer ikke afgørende på transportmønstret, idet lastbilen fortsat mange år endnu vil være det eneste reelle alternativ. Vi hilser dog regeringens meldinger om, at et roadpricingsystem i Danmark vil respektere skattestoppet, velkomment. Under de vilkår er vi naturligvis også rede til en konstruktiv dialog med de relevante ministerier om mulige afgiftsomlægninger.

Et andet meget aktuelt tema er klima og herunder ikke mindst reduktion i CO2-udslippet. ITD og transportbranchen har gennem mange år arbejdet aktivt med at fremme det bedst mulige miljø – bl.a. ved løbende at investere i nye køretøjer med stadig stigende euronormer og ved, at der i de enkelte virksomheder er foretaget en lang række miljøbesparende tiltag. Og det vil vi også blive ved med. Vi må dog advare imod skrivebordsmålsætninger, der ikke kan realiseres i praksis. Det er vigtigt, at de politisk fastsatte mål er realistiske, og at der sættes ind der, hvor effekten er størst. ITD vil gerne deltage aktivt og konstruktivt i udvælgelse af de rigtige løsninger.

På den interne front kunne ITD/FDE i juni fejre sit 60-års jubilæum. Vi havde et par festlige dage med reception og veteranlastbiloptog og fik med vores nye jubilæumsbog ”Dansk international landevejstransport – en branche og dens forening i konstant udvikling” ajourført erhvervets og foreningens historie helt frem til jubilæumsåret 2008.

2008 var også året, hvor vi indgik en samarbejdsaftale med det nye DI Transport. Vi er sikre på, at den tætte dialog med de øvrige transportformer og vore kunder i DI vil styrke ITD’s politiske indflydelse i de kommende år. Det er i den forbindelse også glædeligt, at vi på tværs af organisationerne i transportbranchen fortsat har et konstruktivt samarbejde på de for erhvervet centrale områder.

Vores medlemsservice er også løbende blevet videreudviklet og forbedret i 2008. Der er således etableret tre nye ITD-netværk (Klima og miljø, Teknik og materiel samt Fisk), så der nu kører i alt syv ITD-netværk, der er en vigtig base for medlemskontakten og den faglige udvikling.

Vi har styrket vores kommunikation ved at ansætte en kommunikationschef og er meget glade for en stor medlemstilgang på i alt 70 nye medlemmer i 2008. Et stort velkommen til disse i ITD-fællesskabet.

I FDE har vi generelt også haft en positiv udvikling i 2008, men også her har vi kunnet mærke den økonomiske afmatning i årets sidste kvartal. De nye lokale FDE Servicecentre er blevet vel modtaget i transportbranchen og vil uden tvivl yderligere styrke både FDE og ITD i de kommende år.

Hvad bringer året 2009? Stigningen i den tyske vejskat er ikke den bedste julegave, vi kunne ønske os – og slet ikke i en periode præget af generel økonomisk afmatning. Det er vores håb, at ITD’s medlemmer som så mange gange før evner at magte de kommende års store udfordringer og de store krav til omstillingsparathed og fleksibilitet. ITD og FDE vil gøre alt for at bistå medlemmer og kunder mest muligt i denne proces.

Et rigtig godt nytår til alle transportbranchens dygtige og samfundsgavnlige virksomheder og deres mange medarbejdere, der i det daglige med en stor indsats holder hjulene i gang."

Mogens Therkelsen, formand
Jens Iwer Petersen, adm. direktør

[add:146]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093