Flere kommentarer om køre-hviletid
Der er kommet mange kommentarer til tirsdagens debatartikel "Nye regler beskytter ikke chaufføren", skrevet af Hans Hougaard, Taulov.
En af dem er fra Steen A. Jensen, Lystrup, som skriver:
"Hvor er det rigtigt, Hans. Det er, som om der ikke er ret mange voksne (ansvarlige) mennesker beskæftiget som chauffører mere.
Mange har taget konsekvensen af de meget stive køre-hviletidsregler og har søgt andet arbejde. Det kan kun beklages dybt, at alt for mange af de tilbageblevne - og de yngre chauffører (eller ratholdere) - ikke har nosser til at sige fra og opføre sig ansvarligt i trafikken.
Jeg er bange for, Hans, at når vores generation holder op, så bliver det kun værre derude."
Vil ikke give Hougaard ret
Jesper Nielsen, Næstved skriver:
"Jeg vil ikke give Hans Hougaard helt ret i hans fremlægning af de nye køre-hviletidsregler.
Vi ved alle, at det ikke kan lade sig gøre at stoppe lastbiltrafikken om natten. Posten skal frem, og dagligvarerne skal køres ud, og hvad med mælken?
Jeg mener tværtimod, at reglerne burde gøres meget nemmere at administrere for alle parter. Som reglerne er i øjeblikket vil en chauffører på langfart rykke sin arbejdsdag igennem hele ugen. En chauffør på langfart har i realiteten kun 18 3/4 time til sin rådighed i døgnet.
Hvis man derimod sagde, at en chauffør kunne køre/arbejde 4 timer, 1 times pause, køre/arbejde 4 timer, 1 times pause, køre/arbejde 4 timer for til sidst at holde stille/sove i 10 timer.
[add:17]På den måde har en chauffør 24 timer i døgnet ligesom alle andre "normale" mennesker, om chaufføren så vil holde sine 10 timers hvil om dagen eller om natten, afhænger jo helt af opgavens tilrettelæggelse."