23948sdkhjf

Forslag om 12 timers arbejdstid

Tirsdagens debatartikel "Nye regler beskytter ikke chaufføren", skrevet af Hans Hougaard, har affødt dette indlæg fra Jesper Andersen, Kastrup:

"Det grundlæggende problem med køre/hviletiderne i dag, hvis man er eksportchauffør, er, at timerne ikke går op med 24.

Når man har holdt sine 11 timers hvil, så har man 13 timer tilbage, men ud af de 13 timer må man kun køre 9 timer, og man skal have holdt minst 3x15 minutters pause.

Det betyder, at de dage, hvor man bare skal flytte bilen (altså ikke har nogen af/pålæsninger), der flytter man sin starttid med 3 timer og 15 minutter. Hvis man er startet kl. 0700, så bliver starttiden dagen efter kl 0345. Det kommer man også til efter de nye regler.

Et forslag

Jeg mener, at man helt skal fjerne det, der hedder køretid og indføre arbejdstid. Ifølge Arbejdstidsdirektivet må vi arbejde op til 6 timer uden pause, men stadigvæk må vi kun køre 4 1/2 timer. Det hænger jo heller ikke sammen.

Jeg fremkom for en del år siden med et ændringsforslag til nye køre/hviletimer (arbejds/hviletimer) her i bladet. Men dengang var der ingen chauffører, der kommenterede dem.

Mit forslag siger: 10 timers sammenhængende hviletimer, så er der 14 timer tilbage, hvori man må arbejde de 12, dog max. 6 timer uden pause.

Det tager hensyn til dem, der kører de lange strækninger, men også til dem, der har mange [add:17]aflæsningssteder, og samtidig passer det nogenlunde ind i arbejdstidsdirektivet.

Jesper Andersen
Nordmarksvej 81
2770 Kastrup

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.074