Klar til forsøg med modulvogntog
Så har Færdselsstyrelsen udsendt den meddelelse, der beskriver det 3-årige forsøg med modulvogntog i Danmark, som starter 1. juli.
Færdselsstyrelsen understreger, at forsøget ikke åbner for egentlig transport i Danmark med modulvogntog, men har til formål at gøre det muligt for modulvogntog, der skal køre i Sverige, at starte eller slutte turen i Danmark, samt at opsamle erfaring med funktionen af omkoblingspladser.
Intet dansk regelsæt
Da kørslen således næsten udelukkende foregår i Sverige, vil der til dette forsøg ikke blive opstillet et dansk regelsæt om fx godkendelse og registrering af dollyer, men der vil som hovedregel blot blive krævet, at vogntoget er lovligt i Sverige.
Forsøget omfatter følgende to typer modulvogntog:
1. Lastbil med en længde på indtil 12 m sammkoblet med påhængsvogn med en længde på indtil 12 m. Vogntoget må maksimalt have en længde på 24 m og en tilladt totalvægt på indtil 48 tons.
2. Lastbil sammenkoblet med dolly og sættevogn. Vogntoget må maksimalt have en længde på 25,25 m og en tilladt totalvægt på indtil 60 tons.
Disse ruter gælder
Ved Øresundsbroen er forsøgsområdet følgende ruter:
a) Fra Sverige - ad Øresundsbroen - frakørsel 15 (Lufthavn Ø) - til venstre ad Amager Strandvej - gennem rundkørslen og ad Kystvejen - Kastrup Cargo Center.
b) Fra Kastrup Cargo Center - til venstre ad Kystvejen - gennem rundkørslen og ad Amager Strandvej - til højre ad tilkørslen til motorvej E20 mod Sverige.
Der er ikke planlagt nogen omkoblingsplads ved Kastrup Cargo Center. Forsøget vedrører udelukkende kørsel med gods til og fra Kastrup Cargo Center, oplyser Færdselsstyrelsen.
I havne med færgeforbindelse til Sverige er forsøgsområdet de omkoblingspladser, som havnen kan indrette i umiddelbar tilknytning til færgelejet.
Placeringen af omkoblingspladsen skal godkendes af Færdselsstyrelsen, eventuelt efter høring af det lokale politi.
[add:4]