23948sdkhjf

Nytårsudtalelse fra ITD

Nytårsudtalelse 2005 ved formand Mogens Therkelsen, International Transport Danmark (ITD):

"Året 2005 har været præget af en stærk dansk økonomi. Der har kunnet spores stor aktivitet og optimisme i dansk erhvervsliv, der gennemgående har haft en tilfredsstillende indtjening.

Når transportbranchens kunder har travlt, har vi ligeledes travlt. Også transporterhvervet har derfor kunnet glæde sig over en gennemgående god beskæftigelse det forgangne år. Ikke mindst i den sidste del af året har der kunnet spores en meget høj kapacitets-udnyttelse, hvilket på en række områder har medført både mangel på biler og mangel på chauffører.

Ligeledes har omkostningsforøgelser bl.a. affødt af stigende oliepriser, nye afgifter i udlandet og en lang række nye lovkrav præget det seneste år.

Landevejstransporten har igen i 2005 bevist sin store tilpasningsevne i relation til at kunne håndtere væksten i samhandlen og dermed stigende godsmængder. Kundernes ønsker og behov er vokset yderligere, og dette har stillet nye krav til hver enkelt transportvirksomhed for at kunne opretholde konkurrenceevnen i et stadigt mere konkurrencepræget marked.

En ITD-undersøgelse har vist, at hver 9. af de udenlandske lastbiler, der kører på de danske landeveje, er danskejede. Dette bekræfter, at landevejstransporten er en aktiv medspiller i internationaliseringen og er rede til fortsat at tjene dansk erhvervsliv med optimale transportløsninger. Men forudsætningen er, at erhvervet har optimale og fleksible rammevilkår på alle centrale områder.

ITD og FDE har også i 2005 udviklet nye produkter og services, som understøtter medlemmernes bestræbelser på at yde deres kunder en optimal og kvalitetspræget service og betjening. Vi er i daglig kontakt med mange medlemsvirksomheder, og dette sikrer, at vi kan være på forkant med at dække medlemmernes behov, hvilket er vort allervigtigste mål.

Tilsvarende har vi understøttet vores hovedorganisation DTL med viden og dokumentationsmateriale på en lang række aktuelle områder.

2005 var dog også året, hvor de erhvervspolitiske rammevilkår for vort erhverv i mange henseender er blevet strammet - og for os at se ind imellem på en urimelig måde. Indgangsvinklen og tonen i debatten er for ofte negativ ladet og præget af mistillid til landevejstransporten. Et erhverv, der har en så afgørende betydning for vores velfærdssamfund og for hver enkelt borger, har fortjent bedre.

Selvfølgelig har vi - ligesom i andre erhverv - også uheldige elementer iblandt os, men langt hovedparten af virksomhederne drives på professionel, seriøs og ansvarlig vis, og dette savner vi ind imellem anerkendelse for.

Det nye og på mange punkter urimelige bødekatalog, der kriminaliserer hele erhvervet, er blot ét ud af flere kedelige eksempler fra 2005.

Vi må desværre konstatere, at det politiske klima og den politiske dialog er blevet forringet i 2005. Det er naturligvis nemmest alene at placere ansvaret herfor på omverdenen. Men vi bør dog også gribe i egen barm og spørge os selv, om vi som erhverv er dygtige nok til at vinde politisk gehør for vore synspunkter og vores store samfundsmæssige betydning. Er vi tæt nok på beslutningsprocesserne og beslutningstagerne, og reagerer vi mere, end vi agerer?

DTL har som bekendt ansvaret for erhvervets politiske interessevaretagelse, og med indmeldelsen i HTS var der lagt op til større politisk gennemslagskraft for transporterhvervet. Vi må spørge os selv, om forventningerne er blevet indfriet, og - hvis ikke - analysere hvorfor.

Efter ITD's opfattelse bliver vi derfor nødt til i erhvervet at tage en fornyet debat om vores erhvervspolitiske interessevaretagelse, og om vi har den rigtige organisationsstruktur til at nå vore mål.

Det overordnede sigte må være, at transporterhvervet i både befolkningens og politikernes øjne får den respekt, de mange tusinde ejere og medarbejdere i erhvervet med deres store og dygtige indsats i det daglige fortjener. Dansk transport er højt respekteret rundt omkring i verden, og det bør vi også kunne blive i Danmark.

ITD og FDE har en meget bred kontaktflade. Så til alle vores samarbejdspartnere - både politisk og forretningsmæssigt - tak for et fantastisk godt samarbejde i 2005.

Til vore medlemmer: tak for en tæt og åben dialog og jeres store opbakning til ITD/FDE. Vi vil også det kommende år med en række nye tiltag fortsat bakke op om de enkelte virksomheders bestræbelser på at kunne yde dansk og europæisk erhvervsliv optimale og konkurrencedygtige transport-løsninger.

Godt nytår."

International Transport Danmark

Mogens Therkelsen
Formand

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078