23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Specialtransporter væk fra myldretiden

Redaktionen har modtaget følgende debatindlæg fra Ingolf Jensen, Kolding, der foreslår nye regler for specialtransporter:

»Mandag den 5. december kørte jeg fra Horsens mod Kolding. Ved Hedensted klokken cirka 16.15 begyndte trafikken at hobe sig op i to lange rækker af køretøjer, der skiftevis bremsede, accellererede, bremsede osv.

Dette scenario gentog sig hele vejen ned til omkring DTC, Vejle, hvor årsagen til proppen på det tidspunkt befandt sig. Det viste sig at være en stor specialtransport med overbredde med følgebil med advarselsblink tændt. Hastigheden var cirka 80 km/t.

En sådan transport forårsager altid trafikpropper uden undtagelser.

Jeg foreslår, at specialtransporter (blokvogne, lange transporter, brede transporter, mobile kraner med nedsat hastighed) henvises til at udføre deres transporter uden for morgen- og [add:9]eftermiddagstimerne med stor trafikbelastning, hvor folk bl.a. kører til/fra job. Det vil give en bedre trafikrytme, nedsætte risiko for ulykker samt være brændstofbesparende.«

Ingolf Jensen
Friggasvej 46
6000 Kolding

BREAKING
{{ article.headline }}
0.074