Kommentar: Stil bilerne i garage
Redaktionen har modtaget dette debatindlæg fra vognmand Hans Erik Kühl, Aabenraa:
»DTL kører i et fodspor, og det er de stores fodspor, og dem med mange biler og stor lønsum. Man har jo arbejdsgiver og arbejdstager i samme forening - det kan og vil aldrig blive godt, og den lille vognmand glemmer de totalt. Man hører ikke efter de nødråb, der efterhånden kommer alle steder fra her i landet, men jeg håber da efterhånden, der er opbakning til, at vi stiller bilerne i garagen i 14 dage, så kan det være, de danske politikere vågner op.
Det er ikke kun 48-timers reglen. Tror I, bondemanden vil finde sig i at blive stoppet torsdag eftermiddag i sin mejetærsker? Hvad ville der så ske? Men hvis en chauffør glemmer at dreje fartskriveren over på arbejdstid eller glemmer at skifte skiven, og den løber 10 minutter over, så koster det 3.000,- til chauffør og 6.000,- til vognmanden. Hvad har det med trafiksikkerhed at gøre?
Nej, men man kan bruge en masse penge på ekstra cyklistspejle, der overhovedet ikke virker efter hensigten, i stedet for at spørge de menige chauffører, der stadig er så heldige at have en dansk vognmand med gule nummerplader. Man er åbenbart ude på at udslette den danske vognmandspark og danske arbejdspladser, der er trængt nok i forvejen.
Man er jo godt på vej, når man ser alle de østlændinge, der efterhånden kører på de danske veje, gad vide om de alle har vignette. Nårh nej, man må jo ikke give udlændinge bøder, dem kan politiet jo ikke snakke med. Men hvis en dansk vognmand bliver stoppet i andre EU-lande, bliver bilen stående til der kommer penge på bordet.«
Hans Erik Kühl
Lykkevej 16
6200 Aabenraa