23948sdkhjf

ITD: Svært at beholde danske chauffører

»Det høje danske personskattetryk og de deraf afledte høje lønninger vanskeliggør bemandingen af eksportkøretøjerne med danske chauffører," siger ITD's formand Mogens Therkelsen, Padborg i en nytårsudtalelse, som vi her bringer i sin helhed:

"2005 vil byde på de største udfordringer for den danske transportbranche i årtier og stille store krav til den enkelte virksomheds omstillings- og tilpasningsevne.

Den internationale transportbranche gennemgår i disse år nogle voldsomme strukturændringer, bl.a. affødt af EU-udvidelsen den 1. maj 2004 og den kraftigt voksende globalisering i erhvervslivet.

For den enkelte virksomhed har udviklingen betydet en kraftig øget konkurrence, ikke mindst på lønsiden, hvor det høje danske personskattetryk og de deraf afledte høje lønninger vanskeliggør bemandingen af eksportkøretøjerne med danske chauffører.

For at kunne imødekomme kundernes krav om effektive og rationelle transporter må danske eksportvognmænd producere billigst muligt. Det betyder i mange sammenhænge, at der skal findes transportløsninger med chauffører fra de nye EU-lande, der aflønnes lavere end i Vesteuropa. Mange eksportvognmænd følger i disse år deres kunder til nye markeder og placerer sig rundt omkring i Europa for at kunne imødekomme kundernes ønsker og krav.

Vognmænd som skatteopkrævere

Fra 1. januar 2005 skal de europæiske vognmænd fungere som skatteopkrævere for den tyske stat, da der her træder en ny tysk vejskat i kraft. Vejskatten koster dansk erhvervsliv 700 mio. kroner i meromkostninger. Vejskatten skal i første omgang dækkes fuldt ud af transportkøber, men i sidste ende er det den europæiske forbruger, der kommer til at betale i form af højere varepriser.

Det er meget beklageligt, at det ikke er lykkedes at etablere en fælles EU-model for vejskatten. Det er til skade for alle, når hvert enkelt land i EU har mulighed for at opkræve sin egen vejskat.

Nyt arbejdsdirektiv

I marts 2005 træder det nye arbejdstidsdirektiv i kraft. Dette vil afgørende ændre produktionsvilkårene for transportbranchen, og stille store krav til et endnu tættere samarbejde mellem transportør og kunde for at sikre en effektiv og rationel afvikling af transportopgaverne. Arbejdstidsdirektivet vil medføre, at chauffør-logistikken får en endnu større betydning fremover.

Dertil kommer i august 2005 den digitale tachograf for nyindregistrerede køretøjer i relation til køre-hviletids reglerne.

En ny EU-fortolkning af de såkaldte cabotageregler ved national kørsel i et andet EU-land vil også betyde skærpede og ændrede konkurrencevilkår, ikke mindst for den nationale del af den danske transportbranche.

Store krav i 2005

Så 2005 vil uden tvivl stille store krav til hver enkelt virksomheds evne til at foretage kompetenceudvikling på alle niveauer og til at omstille sig på de nye vilkår.

2004 har for mange internationale transportører været et travlt år med en god beskæftigelse og en voksende omsætning.

På grund af en betydelig øget konkurrence på det internationale transportmarked er indtjeningen dog for mange blevet reduceret.

Udfordringen for 2005 er derfor for den enkelte at få en bedre balance mellem omsætning og indtjening. Skal man være med fremover, skal der i indtjeningen være plads til ikke kun en forsvarlig konsolidering, men ikke mindst også ressourcer til investeringer i materiel og produktudvikling i relation til transporternes planlægning og gennemførelse."

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093