23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Formand ønsker medvirke-ansvar

”Det skal koste for en transportkøber at afgive en kørselsordre, som transportkøberen ved, det er umuligt at udføre uden at overtræde de gældende regler.”

Det sagde DTL’s formand Anker M. Jensen i sin beretning på foreningens generalforsamling lørdag i Herning Kongrescenter.

”Det er vigtigt, at alle led i transportkæden deltager aktivt i arbejdet med at forbedre trafiksikkerheden. DTL har et sæt etiske normer, som uden problemer kunne udvides til også at omfatte transportkøberne – speditører og virksomheder,” sagde Anker M. Jensen. ”På den måde kan vi komme de værste unoder til livs. Intet led i transportkæden kan holde til de mange eksempler på, at nu har en vognmand igen snydt på vægten. Selv om det altid kun er vognmanden, det går ud over.”

Efterlyser klare regler

Anker M. Jensen efterlyste klare ansvarsregler i forbindelse med overtræderlser af reglerne:

”Hvis vi skal gøre op med den ansvarsløshed, som vi er vidne til, så kræver det, at ansvaret belaster alle led i kæden. Jeg taler her om et udvidet ansvarsgrundlag med klare ansvarsregler. Vi kender det fra farligt gods-området,” sagde formanden.

”I dag er både små og store overtrædelser uden konsekvenser for transportkøberen. Han kan presse prisen et godt stykke ud over det tilladte og lade vognmanden betale bøden og i værste tilfælde få frataget sin tilladelse. Det koster ikke transportkøberen en krone.”

Lige stor bøde

Ifølge Anker M. Jensen skal bøden for overtrædelser være lige stor for både transportkøber og for vognmand.

”Det vil sige, at en eventuel fratagen af en tilladelse bør omregnes i kroner og øre og indgå i bødestørrelsen for transportkøberen,” sagde formanden.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047