23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Svane: Nødvendigt med billig arbejdskraft

”Jeg vil gerne slå et slag for danske arbejdspladser – også i transporterhvervet, men omvendt må vi også tage tyren ved hornene, og det er nødvendigt at benytte billig udenlandsk arbejdskraft, hvis man vil agere internationalt. Det afgørende er, hvem der styrer godset.”

Denne kontante udmelding kom ordførende direktør Michael Svane med i sit politiske indlæg på DTL’s generalforsamling i Herning, hvor han bl.a. talte om udvidelsen af EU.

Deler ikke frygten

”Frygten for udflagning havde man også, da det indre marked blev en realitet. Jeg vil gerne her slå fast, at jeg ikke deler den frygt. I transportbranchen har vi i mange år vænnet os til synet af udenlandske biler på danske veje. Det er en helt naturlig del af det EU, der bygger på tanken om et stort fælles marked uden fysiske og handelsmæssige barrierer – vi får altså noget til gengæld.

Her i Herning kender man alt til udflagning inden for textilindustrien. Men her har man erfaret, at bundlinjen er positiv, nu blot med andre jobs,” sagde Michael Svane.

Det skal foregå lovligt

Direktøren gav udtryk for, at udvidelsen af EU dybest set er et plus.

”Helt afgørende er imidlertid, at det hele foregår på lovligt grundlag. Vi skal overholde de samme regler, og sanktionerne skal være ensartede i hele EU. Dette gælder også anvendelse af udenlandske biler, herunder chauffører i indenrigstrafikken i Danmark. Her er der ikke frit slag. Det gælder i den sammenhæng især den såkaldte cabotagekørsel. Den er fortsat underlagt begrænsninger. Og derfor er min opfordring: tænk jer godt om og hold jer på dydens smalle sti,” sagde Michael Svane.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.111