Alt tyder på, at der senere i år indledes et forsøg med modulvogntog i Frankrig.
Det oplyser DTLs ordførende direktør Michael Svane, som i går tirsdag deltog i en høring om direktivet om vægt og dimensioner i Bruxelles, arrangeret af EU-Kommissionen.
Den franske forsøgsordning planlægges i en arbejdsgruppe, hvori blandt andet Michelin og Renault deltager.
Det ventes, at det franske forsøg med 25,25 meter vogntogene vil lægge sig tæt op det igangværende hollandske forsøg, hvor modulvogntogene må køre på primært motorvejsnettet og omfatter et udvalgt antal transportvirksomheder.
Direktiv under pres
EU's eksisterende direktiv, der fastlægger maksimumgrænser for køretøjers vægt og dimensioner, er under et stigende pres for at blive ført up to date i lyset af den teknologiske udvikling.
Flere og flere i det europæiske transporterhverv ønsker at tilpasse reglerne for at sikre, at det stigende transportbehov i det nye EU+25 kan foregå så effektivt som muligt og med mindst mulig miljøbelastning.
Høring om vægte og dimensioner
For at få opsamlet erhvervets ønsker til fremtidig godstransport, der går ud over grænserne, fastsat i direktivet fra 1996, har EU-Kommissionen holdt en høring om vægt- og dimensionsgrænserne. Høringen foregik i Bruxelles tirsdag.
Her fik transportører og andre mulighed for at fremføre deres ønsker til et ændret direktiv på området. Fra dansk side deltog repræsentanter fra Færdselsstyrelsen og DTLs ordførende direktør Michael Svane:
»Vi ønsker at få udbredt mulighederne for at køre med 25,25 meter vogntog overalt på det overordnede vejnet inden for EU's indre marked. Det skal naturligvis ske uden, at trafiksikkerheden sættes over styr. Efter tirsdagens høring ser jeg positivt på mulighederne for på sigt at få udbredt modul-konceptet,« udtaler Michael Svane til DTL’s hjemmeside.