Færdselsstyrelsen ændrer organisationen
Fra i dag har Færdselsstyrelsen ændret sin organisation.
Styrelsen oplyser, at man går fra at være fagområde-orienteret til at være opgaveområde-orienteret.
Det betyder, at når styrelsen hidtil har været organiseret i forhold til de enkelte fagområder som bilteknik, transporterhvervet og postområdet, vil man fremover blive organiseret i forhold til, hvilke opgaver man udfører.
Regulering og tilsyn
Det første skridt i denne retning blev taget i begyndelsen af 2003, hvor styrelsens nye strategiske værdigrundlag forelå. Her fastslås det, at det væsentlige i styrelsens arbejde er regulering og tilsyn inden for de områder, man betjener.
I konsekvens heraf ændres organisationen derfor til at omfatte et regulerings-område og et tilsynsområde. Hertil knyttes der de i øvrigt nødvendige støttefunktioner.
Mere moderne
Ifølge Færdselsstyrelsen indebærer ændringen navnlig, at styrelsen i højere grad end tidligere kan udnytte sine kompetencer inden for de to kernekompetence-områder og harmonisere procedurer mv. inden for de enkelte områder.
Endelig betyder ændringen, at eventuel tilførelse af nye opgaver af tilsvarende karakter som dem, styrelsen har i dag, umiddelbart kan implementeres i den nye organisation.
Det er således Færdselsstyrelsens egen opfattelse, at den nye organisering vil medføre en mere moderne og mere effektiv servicemyndighed over for brugere.