Myndighederne skal gribe hårdere og hurtigere ind over for de transportvirksomheder, der begår ulovligheder.
Det er medlemmerne af Vejtransportrådet enige om, efter et møde i sidste uge. Vejtransportrådet består af folketingspolitikere, myndigheder og repræsentanter fra organisationerne.
De stramninger, som Vejtransportrådet anbefaler, skal ses i lyset af flere alvorlige bus- og lastbilulykker.
Reglerne skal udnyttes
Medlemmerne er enige om, at første skridt er at udnytte de eksisterende regler fuldt ud. Derfor har Vejtransportrådet vedtaget disse konkrete initiativer:
Færdselsstyrelsen skal intensivere og formalisere samarbejdet med politiet med henblik på forbedring af virksomheds-kontrolsystemet, samt indgå i et udvidet samarbejde med Told- og Skat med henblik på særlig fokus på virksomheder, hvis forhold og adfærd tyder på problemer, der har betydning for trafiksikkerheden.
Udbygge stikprøve-kontrol
- Færdselsstyrelsen skal fortsætte den allerede iværksatte målrettede stikprøvekontrol samt på baggrund af erfaringerne herfra udbygge stikprøvekontrollen.
- Rådets reaktionsstrategi skal strammes i sager af betydning for trafiksikkerheden, således at niveauet for meddelelse af advarsler sænkes i disse sager, og således at der som følge heraf sker en sænkning af niveauet for tilbagekaldelse af tilladelser på grund af væsentlige overtrædelser.
Højere bøder
- Bøder for overtrædelse af bus- og godskørselslovgivningen søges optaget i rigsadvokatens bødekatalog med henblik på at der skal ske en forhøjelse af det eksisterende bødeniveau.
- I reglerne og vilkårene for bus- og godskørselstilladelser fastsættes krav om, at tilladelsesindehaveren har pligt til at sikre sig, at hans chauffører til stadighed opfylder lovgivningens krav til kørekort m.v. Færdselsstyrelsen skal nærmere undersøge, hvorledes dette i praksis kan tilrettelægges.