Økonomisk vurdering af Femern-forbindelse
”En fast forbindelse over Femern Bælt er et økonomisk godt projekt, som vil være en fordel for såvel Danmark som Tyskland og det øvrige Europa.”
Det siger trafikminister Flemming Hansen i en kommentar til rapporten ”Samfundsøkonomisk vurdering af en fast forbindelse over Femern Bælt, marts 2004”, som trafikministeriet offentliggjorde i går.
Omkostninger og gevinster
Rapporten indeholder en samfundsøkonomisk vurdering af omkostninger og gevinster ved en fast forbindelse over Femern Bælt.
Den samfundsøkonomiske analyse af projektet, udformet som en broløsning med 4 vejbaner og 2 jernbanespor, viser en positiv nettonutidsværdi, dvs. en nettogevinst for det danske samfund, på ca. 4,5 mia. kr.
Højere afkast
Dertil kommer de positive nettogevinster for Tyskland og øvrige lande. Den interne rente, som angiver det årlige samfundsøkonomiske afkast af investeringen, er på ca. 7% p.a. og dermed højere end det normale krav til afkast af offentlige investeringer på 6% p.a.
De væsentligste gevinster ved en fast forbindelse over Femern Bælt stammer fra sparet rejsetid for passagerer og sparede omkostninger for godstog.
Et skridt nærmere
De væsentligste omkostninger ved en fast forbindelse er anlægsomkostningerne. Hertil kommer driftsomkostningerne til selve forbindelsen og omkostningerne til nødvendige opgraderinger af baneinfrastruktur på land.
”Med den seneste samfundsøkonomiske analyse er vi kommet et skridt nærmere i retning af en dansk-tysk stillingtagen til projektet,” siger Flemming Hansen.